Restauratie Jag XJ 6 serie 1

  • Willy

    Onze Jaguar XJ 6 2.8 van 1970 staat al jaaaren stil en intussen heb ik een tweede niet rijklaar exemplaar gekocht.

    Nu ga ik stilaan beginnen te restaureren. Bedoeling is de wagen te gebruiken voor elke dag. Bijde wagens hebben een slechte motor, zodat ik besloten heb ineens een moderne krachtbron in te bouwen.

    Zijn er nog mensen die zo een project lopen hebben of achter de rug hebben.

    Ik wil graag wat horen van u om ervaringen uit te wisselen.

  • Richard

    Hallo Willy,

    Waar jij aan gaat beginnen, is iets waar ik zelf alleen van kan dromen.

    Simpelweg omdat er nu nog niet de financiele middelen aanwezig zijn.

    Ook heb ik niet die kennis waar jij naar zoekt, alleen als je een collega

    sleutelaar zoekt, en woont in de buurt van Rijswijk wil ik je graag helpen.

    Groetjes Richard.Willy schreef:

    >

    > Onze Jaguar XJ 6 2.8 van 1970 staat al jaaaren stil en

    > intussen heb ik een tweede niet rijklaar exemplaar gekocht.

    > Nu ga ik stilaan beginnen te restaureren. Bedoeling is de

    > wagen te gebruiken voor elke dag. Bijde wagens hebben een

    > slechte motor, zodat ik besloten heb ineens een moderne

    > krachtbron in te bouwen.

    > Zijn er nog mensen die zo een project lopen hebben of achter

    > de rug hebben.

    > Ik wil graag wat horen van u om ervaringen uit te wisselen.

  • Cheizz

    Willy,

    Als je de motor gaat vervangen door een ander exemlaar (bv een 4.2) moet je ook de bak en aandrijving vervangen!! De overdrijfverhoudingen bij een 2.8 liggen nl totaal anders! Let daar op.

    Heb zelf 8 jaar geleden een 2.8 totaal zelf gerestaureerd en heb uiteindelijk een andere 2.8 er in gehangen omdat de oude automaat nog erg goed was.

    succes!

    Gijs

  • Willy

    Inderdaad de 2.8 doet veel meer toeren wegens het 4:55 differentieel en is rechtuit een slechte motor.Ik ben bezig er een Ford 2.9 EFI in te leggen compleet met 4- gang automaat. De vierde is een (lock-up) overdrive. De shifter heeft helaas geen 4 standen voorruit. Ik wil echter de originele houden zodat ik de eerste versnelling niet kan blokkeren.

    De Ford motor zijn maximum koppel zit standaard op 233 Nm bij 3000 toeren, en met een 3:54 diff. zit ik juist goed volgens mijn berekeningen.

    De motor zal ik nog tunen zodat ik uitkom op +/- 130 kW en het maximum koppel over een breder toerental gespreid wordt.

    UIteindelijk zal ik hiermee, weliswaar geen originele, een betrouwbare en zuinige auto hebben.

    Groeten,

    Willy.