XJV12 + LPG + Compressieverhouding

• Simon Meintema

Ik ben op zoek naar een mooie XJ V12 en heb er ondertussen al een paar mogen bekijken. De bedoeling is zeer waarschijnlijk een wegenbelastingvrije, van zo laat mogelijk want het moet er wel een zijn met een injectiemotor.

Eigenlijk kom ik 3 groepen auto's tegen:

Oorspronkelijk Nederlandse, Europese import (vooral Zwitsers) en US import.

De US import heeft over het algemeen een mooie ‘harde’ body (minder roest), hebben wel zeer te lijden gehad van felle hete zon (bekleding, dashboard, rubbers e.d.). Voordeel is natuurlijk dat ze geschikt zijn voor loodvrij en daarbij tevens voor LPG.

Wel heb ik begrepen dat de compressieverhouding voor de US modellen aanzienlijke lager ligt (ongeveer 7:1 in plaats van ongeveer 9-11:1). Dit kost natuurlijk vermogen maar volgens mij ook aardig meer brandstof.

Vragen:

Hoe is jullie ervaring met de verschillende groepen auto's (NL <> Europees <> US)?

Wat is jullie ervaring met LPG inbouw voor de V12 injectiemotor en het verbruik daarna?

Hoe snel moet je na LPG inbouw je kleppen aanpassen voor een Europees / NL model, of kun je gewoon lekker doorrijden.

Wat is jullie ervaring met de verlaagde compressieverhouding (prestaties en verbruik) van de US import?

Welke LPG inbouwset / merk kun je het best nemen, waar plaats je dan de verdamper (accu achterin??), etc, etc,?

alvast hartelijk bedankt voor jullie bijdrage.

Simon

• Paul Engels

Beste Simon,

Ondanks dat het even zoeken was op de prikpagina eindelijk iets gevonden wat overeenkomt met mijn vragen. Heb je hier ooit meer antwoord op gehad en zo ja wat zijn hieruit je bevindingen geworden. Een auto zoals jij omschrijft staat hoog op de verlanglijst, misschien kun jij mij verder helpen of dat allemaal kan.

Alvast bedankt,

Paul Engels

• Simon

Paul,

Bedankt voor je mailtje heb ik toch nog een reactie gekregen….

Nee, inderdaad geen enkele reactie, niet echt bemoedigend! Als je echter naar 21/7/2002 scrollt zie je dat daar een aantal van de vragen verder zijn besproken maar niet echt door ‘ervaringsdeskundigen’.

Ondertussen al een auto gekocht: Daimler, double six, van den plas, een Zwitser. Zit nog een half jaar in de wegenbelasting en ben ondertussen achterstallig onderhoud en stilstands schade aan het wegwerken. Binnenkort gaan we op zoek naar de LPG installatie. Ik heb contact gehad met een aantal LPG inbouwers, sommigen beginnen er niet aan, andere beweren dat ze zonder problemen 2-3 in de maand inbouwen.

Ik heb zelf een gezien, dat was nog wel eentje met carburateurs, bij ons gaat het om een injectiemodel. Over een klein half jaar kan ik je ervaring uit eigen hand vertellen.

Groeten,

Simon