Hallo,
Ik heb even een vraagje. Is het mogelijk om de Jaguar V12 op gas (LPG) te laten lopen? Of geeft dit problemen? Ik heb tot nu toe alleen maar NEE gehoord maar dit was niet van Jaguar of LPG kenners.
Bart
Bart,
Als je iets meer naar onder scrollt op deze lijst zie je dat ik dezelfde vraag heb gesteld. Of men weet het niet op dit forum of men is te lui om te beantwoorden.
Ik ben mij er ook in het verdiepen maar heb nog geen praktisch ervaring.
Maar ik heb verschillende XJ V12 gezien op gas, ik weet niet hoe ze rijden. De meeste mensen zeggen dat het niet kan omdat er eigenlijk geen plek is voor de verdamper. Bij de auto's die ik gezien had zat deze op de plaats van de accu en was de accu naar de kofferruimte verplaatst. Een tweede punt is dat je afhankelijk van het type maar een 60 of 80 liter tank kwijt kunt en dat (60 liter) schiet natuurlijk niet echt op met zo'n motor.
Ik ben zelf nog een beetje aan het uitpuzzelen hoe ik het zou willen, volgens mij moet je toch echt wel wat meer brandstof mee kunnen nemen.
Bij sommige auto's zie je dat de LPG vulling heel mooi is weggewerkt in een van de benzinedoppen, je moet alleen dan wel een tank opofferen.
Ook hoor je allerlei geruchten dat je om de 5000km kleppen moet stellen (is natuurlijk nogal een crime bij die motor). Ik weet niet of het geruchten zijn of echt waar. Van anderen hoor ik dat dit juist weer niet zo is, maar ja over welke uitvoering van de V12 praten we dan. Volgens mij moet dit met goede klepzittingen toch echt wel op te lossen zijn, alleen ja, je moet wel twee koppen gasklaar laten maken dan + natuurlijk het sleutelen om de kop er af te halen.
Ik denk dat het waarschijnlijk wel slim is om een paar LPG-inbouwers te benaderen en eens een keer te gaan kijken hoe ze het allemaal doen, vooral hoe netjes ze inbouwen. Ik heb er eentje gebeld en die bouwde xj12 in voor euro 1300 en naar eigen zeggen doet hij er een paar in de maand. De gasvulling onder de benzinedop wegwerken kost euro 150.
Nu dit is zo'n beetje wat ik weet, misschien dat het jou ook kan helpen. Ik ben benieuwd naar jou ervaringen want over een paar maanden wil ik ook overgaan op LPG.
Simon
Wil ook Jaguar gaan rijden op LPG. Netjes wegwerken is geen probleem, de vulopening kan je heel mooi achter de wegklapbare nummerplaat wegwerken. Dus geen (zichtbaar) gezaag in het plaatwerk.
5000 km voor kleppen stellen lijkt mij ook overdreven, en zal waarschijnlijk alleen gelden voor een onaangepatste kop. Maar dan duurt het niet lang voordat je klepzittingen eraan zijn en moet je uiteindelijk toch de boel reviseren. Met geharde zittingen lijkt mij het geen probleem meer.
Probleem met de te kleine tank kan je opvangen door de 80% beveiliging eraf te halen. Je weet waarschijnlijk wel dat een 60 liter tank bij het afvullen maar voor 80% gevuld wordt ivm uitzeten van het gas bij temp stijging. Gaat er dus nog maar 48 liter in en daarmee kom je niet ver nee. Wel een beetje mee oppassen, maar als je gelijk een behoorlijke rit maakt na het tanken, kan het geen kwaad.
Joel
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?