inbouw lpg

• bert damen

Ik heb een optie op een XJ6 4.2 coupe, bouwjaar 1976. De garage wil er een lpg- installatie inbouwen. Is dit verstandig? En heeft iemand hier ervaring mee?

• ron

Gas is prima bruikbaar om te koken te verwarmen e.d.

Laat je niet ompraten om een oudere Jaguar op gas te laten rijden, het hele karakter gaat verloren. Als je van plan bent om zo veel te gaan rijden dat dit noodzakelijk is kies dan maar en andere wagen. Het zal je ontzettend veel geld besparen. De brandstofkosten zullen een schijntje zijn van de rest van de kosten.

• Rocus

Ik denk dat Ron gelijk heeft. Maar dat gezegd hebbende, het werkt goed, LPG in een oude Jaguar. Ik heb eens een XJ6 series I gekocht waar gas in zat. Ik had ernstige twijfel of ik dat wel wilde maar omdat het verder een goede en mooie auto was heb ik hem gekocht. Ik ben er achteraf wel blij mee want de langere stukken rijdt ik altijd in die auto. (ik heb verder nog 4 klassiekers zonder gas). Ik heb nooit problemen met gas maar ik rijdt er wel een op 5 mee. Zuiniger afstellen moet je niet doen vanwege klep inbrand gevaar. De actieradius is wel beperkt (250 km). Rijdt ook af en toe op benzine.

Als je het alleen maar gaat om zo goedkoop mogelijk veel te rijden koop dan een goedkope 10 jaar oude auto (op diesel) en geen oude Jaguar! Onderhoud is de kostenpost zelfs als je veel zelf doet!