schoonmaken XJ

• Jolanda van Steijn

Beste mensen,

Ben net een kleine maand de supertrotse eigenaar van een XJ 3.2 uit 1995. 90.000 km gelopen, interieur in absolute nieuwstaat en exterieur ziet er - afgezien van wat puntjes van steenslag e.d. - ook geweldig uit. Nu wil ik hem natuurlijk ook een beetje goed bijhouden. Vooral omdat de auto altijd buiten staat. Van Frans begreep ik al dat de wasstraat helemaal fout is. Maar wat voor middelen moet ik bijvoorbeeld gebruiken. Is het nou echt zo dat alleen maar dat peperdure spul van Jaguar goed genoeg is, of zijn er alternatieven. Voor de buitenkant bijvoorbeeld: ik hoorde iemand - bezitter van een Mercedus - zeggen dat je het beste kunt beginnen met ‘gewoon’ afwasmiddel en daarna in de was zetten. Klopt dat? En zo ja, wat voor soort was? Is de vloeibare was bij zo'n wasserette o.k.? En voor de binnenzijde: het hout van het stuur en op het dashboard enz. en de lederen bekleding? Graag tips … Ben ik trouwens de enige vrouw in Nederland met een Jag ;-)

• Frans Harkema

Hoi Jolanda,

een gewoon afwasmiddel werkt prima om de auto goed te reinigen, nadeel is echter dat het spul over het algemeen dermate sterk ontvet zodat een evt. aanwezige was-laag het ook behoorlijk voor z'n kiezen krijgt. Na het wassen zul je de auto goed in de was moeten zetten (trouwens, wat moet je anders met al die vrije tijd?). Als de auto weer eens een keer goed gereinigd is, kun je volstaan met een iets zachter reinigingsmiddel (autoshops). Als was (wax) werkt een vloeibare was het prettigst.

Binnenzijde van de auto kun je met een vochtige doek afnemen, houtwerk idem daar dit door een hoogglanslak is afgeschermd.

Leder laat zich goed afnemen met een vochtige doek, tenzij je vlekken hebt, dan voorzichtig met een sterk verdund afwasmiddel reinigen.

Voor het overige: poetsen, wrijven, aaien en er regelmatig tegen praten, het blijft een kat-achtige……….

• Frans Harkema

Ja eh, foutje, heb mijn antwoord niet in het hoofdmenu gezet maar in het sub-menu van de vraagstelling. Even hierboven aanklikken dus.

• Jolanda van Steijn

Hoi Frans,

Bedankt voor de tips. Ben vandaag ook maar eens een keer bij de ‘echte’ Jaguardealer in Zaltbommel langsgegaan en heb daar een setje van die schoonmaakspullen gekocht. Wel een beetje heftig die prijzen, maar goed, je schijnt er lang mee te doen. Zondagochtend ga ik hem (volgens het woordenboek is een auto toch echt mannelijk …) maar eens verwennen met shampoo en vervolgens in de was zetten … en misschien de binnenkant ook maar gelijk meenemen.

• Carla

Nee Jolanda, je bent niet de enige vrouw in Nederland met een Jag. Ik ga er binnen enkele dagen ook één ophalen uit 1978. Een fantastische auto en ik kan haast niet wachten tot het zover is. Altijd een droom geweest en nu is het zover! Ik ben ook wel benieuwd of er meer vrouwen zijn die een Jag hebben. Ik zal er een nieuw onderwerp aan wagen, kijken of er reacties komen, weten we allebei meer.

Carla

• Geoff

een zeer positief geluid, vrouven in jag's ;-) Wasstraten zijn uit den boze inderdaad, dat doe ik mijn Dame uit 89 dan ook niet aan. Met de hand wassen , met goede producten is de oplossing… Ik gebruik een speciale auto shampoo (VALM wash and shine ), met wax er reeds in, je zult je voorstellen dat het niet de bedoelling is dat je er steeds een halvedag mee bezig bent om hem in de wax te zetten… Gewoon even wassen met dit product, even afdrogen, en glimmen ;-) Klaar om mee te gaan toeren ;-)