technische vraag van een vrouw met Jaguar

• Agnes

Hoi allemaal,

Ben sinds 2 maanden in het bezit van een Jaguar XJ6 4.0 van het bouwjaar '91.

Airco doet het maar condenswater wordt niet afgevoerd via normale weg, maar via de verwarmingsbuizen, op warme dagen heb ik dus in een bocht gelijk heerlijk koude natte voeten. Bedrading is echter ook nat, het wachten is dus op kortsluiting. Onder de auto naast de versnellingsbak hangt een slangetje waar het water uit zou moeten komen. Onder de motorkap eindigt dit slangetje t.h.v. de acu, het ligt daar los. Heb me laten vertellen dat dit ergens (kachelhuis? vast zou moeten zitten. Lijkt me logisch maar waar en is dit zelf te doen?

Alvast bedankt,

groet,

Agnes

• janjacob

Zelfde probleem gehad.

Controleer of de rubberen slangen goed aan de verwarmingsbuis aangesloten zijn (aan 2 zijden) en als je de motorkap opent vindt je ook 2 rubberen “slangen” aan de raamkant zeg maar onder de ruitenwissers. controleer of deze niet verstopt zijn. Tip: zet de rubber slangen bij je voeten vast met een slangenklem om de ijzeren buis.

JJ

• Bas Jamar

Dit is een bekend probleem bij de XJ40.

de afvoer van de airco loopt door twee slangetjes aan weerszijden van de transmissietunnel.

je kunt deze eenvoudig schoonmaken door de bekleding links & rechts van de tunnel (helemaal aan de voorkant) opzij te trekken.

je ziet dan een slangetje dat door middel van een rubberen “harmonica” aan de kachelunit is aangesloten.

door het slangetje uit de aansluiting te trekken en vervolgens voorzichtig met perslucht in de kachelunit en het slangetje te blazen kun je de verstopping verwijderen.

Hou voldoende doeken of iets dergelijks bij de hand, er komt érg veel water uit!

Vergeet niet om hierna de matten op te tillen en alles goed droog te maken.

De verstopping wordt doorgaans veroorzaakt door schuimrubber dat van de kleppen van met name de voorruitontwaseming afvalt, je zal dit merken doordat op warme dagen de voorruit iets beslaat bij de uitblaasopeningen.

Succes!

Bas Jamar

1989 Daimler 3,6