Ik heb zelf een XJ6 3,2 Sovereign aut. van "96 en die bevalt zeer goed (gekocht 45.000 km, nu 56.500). De 3,2 is uiteraard minder snel dan de 4,0. Ik vermoed wel dat de 3,2 zuiniger is dan de 4,0 al zijn er mensen die het tegendeel beweren. Mijn auto verbruikt gemiddeld 1 op 7 (mix snelweg/stad). Ik vind de 3,2 net zo stil als de 4,0.
De Sovereign is het luxe model en heeft alle denkbare electrische geneugten en lederen bekleding. Je kunt hem mn. herkennen aan de chromen raamomlijsting en lichtmetalen velgen (type “Kiwi”).
Waar je op moet letten bij aankoop van een XJ6 weet ik niet. Ik denk dat je hoofdzakelijk moet afgaan op de algemene indruk die je van de auto hebt. Zo heb ik tijdens mijn “zoektocht” voldoende auto's gezien met een kilometerstand beneden de 100.000 die zware gebruikssporen hadden (erg “gekreukte” bekleding, versleten dorpels, slijtageplekken op het stuur, zwaar beschadigde velgen, etc. en dus “mishandeld” zijn of gewoon “teruggedraaid”. Ik zou ook kijken naar de symmetrie van de naden in het koetswerk, kleurverschillen in de lak en het sluiten van deuren etc. om te voorkomen dat je een “schade-auto” koopt. Een onderhoudshistorie zou ik er ook bij willen hebben. Laat bij twijfel de kilometerstand checken bij een garage (Nationale-Autopas) en bel de dealer waar de auto vandaan komt. Kortom: als de auto je bevalt, het verhaal klopt en hij OK rijdt, dan heb jij mijns inziens een goede te pakken. Neem nooit een overhaaste beslissing. Alvast heel veel (proef)rijplezier en laat even weten wat je gekocht hebt.
Gertjan van den Bergh