jag kopen. maar wlke en hoe????

  • jan arndts

    Hallo,

    ik wil volgend jaar een jaguar kopen omdat ik een comfortabele wagen wil hebben om veel kilometers in te rijden. Mijn interessen gaat uit naar een xj6 medio 90er jaren. Nu heb ik een paar vragen:

    - is een 3.2 beter als een 4.0?

    - welke voordelen heeft een souvereign?

    - wat voor prijs moet ik in mijn hoofd houden ?

    - is het raadzaam om me te orienteren op bijv. www.autotrack.nl of www,autitotaal.nl?

    - Waar moet ik op letten?

    - hoe komt het dat de prijzen zo verschillen?

    - welke alarm moet ik hebben?

    hopelijk krijg ik een snel antwoord?

    groetjes

    jan

  • Gertjan van den Bergh

    Ik heb zelf een XJ6 3,2 Sovereign aut. van "96 en die bevalt zeer goed (gekocht 45.000 km, nu 56.500). De 3,2 is uiteraard minder snel dan de 4,0. Ik vermoed wel dat de 3,2 zuiniger is dan de 4,0 al zijn er mensen die het tegendeel beweren. Mijn auto verbruikt gemiddeld 1 op 7 (mix snelweg/stad). Ik vind de 3,2 net zo stil als de 4,0.

    De Sovereign is het luxe model en heeft alle denkbare electrische geneugten en lederen bekleding. Je kunt hem mn. herkennen aan de chromen raamomlijsting en lichtmetalen velgen (type “Kiwi”).

    Waar je op moet letten bij aankoop van een XJ6 weet ik niet. Ik denk dat je hoofdzakelijk moet afgaan op de algemene indruk die je van de auto hebt. Zo heb ik tijdens mijn “zoektocht” voldoende auto's gezien met een kilometerstand beneden de 100.000 die zware gebruikssporen hadden (erg “gekreukte” bekleding, versleten dorpels, slijtageplekken op het stuur, zwaar beschadigde velgen, etc. en dus “mishandeld” zijn of gewoon “teruggedraaid”. Ik zou ook kijken naar de symmetrie van de naden in het koetswerk, kleurverschillen in de lak en het sluiten van deuren etc. om te voorkomen dat je een “schade-auto” koopt. Een onderhoudshistorie zou ik er ook bij willen hebben. Laat bij twijfel de kilometerstand checken bij een garage (Nationale-Autopas) en bel de dealer waar de auto vandaan komt. Kortom: als de auto je bevalt, het verhaal klopt en hij OK rijdt, dan heb jij mijns inziens een goede te pakken. Neem nooit een overhaaste beslissing. Alvast heel veel (proef)rijplezier en laat even weten wat je gekocht hebt.

    Gertjan van den Bergh

  • R.A.Huisman

    Beste Jan, ik neem even de moeite om te reageren. Uit ervaring kan ik je zeggen dat je beter met je vingers van een xj-40 af kunt blijven. De prijzen verschillen inderdaad zeer drastisch en dat is niet voor niks zo. Ten eerste de verzekeringspremie en de belasting. Ten tweede informeer maar eens wat tx banden kosten. Ten derde de storingsgevoeligheid van de meeste electronische componenten ( boordcomputer geeft 99% van de gevallen aan ; low brakepressure, low brakepads, circuit faillure etc.). Zelfs bij jaguar weten ze niet hoe dit komt, vervangen van dure componenten is de enige optie, om vervolgens na een paar maanden weer met hetzelfde probleem te zitten. Er zullen mensen zijn die dit gelul vinden, maar kom maar eens terug met garantie bepalingen, moet je kijken wat ze dan zeggen. Zo kan ik nog veel meer opnoemen. De reden dat ik de moeite neem je dit te vertellen is simpel; ik zie zo aan jou mailtje dat je nog niet veel ervaring hebt met jaguars. Vandaar dat ik je adviseer om niet te starten met een xj-40 ( ondanks dat je een op het oog dijk van een wagen kunt kopen voor weinig ). Spaar dan liever iets langer door en koop b.v. een goede series 2 of 3. Mocht je meer willen weten kun je me altijd bellen op 055-3666385 of 06-20519570. Hopend je van dienst te zijn geweest, m.v.g. Rob Huisman.

  • JR

    Spaar even door en koop een S-type van 1999 die zijn stukken beter dan elke XJ. Ik spreek uit ervaring.