v6 of v12

• Jeroen

Ik ben een tijd op zoek naar een goede xj serie 3 maar heb net een proefrit gemaakt in een Daimler v12 en vond dat wel erg goed rijden wie kan mij het verschil vertellen tussen een v6 of v12 buiten het rij genot wat ik ervaren heb.

Hoeveel verschild het verbruik.Ik hoor ook vaak dat je op zo'n auto leegloopt is dat zo?kan iemand mij zijn bevindingen vertellen van een v12.

grt Jeroen.

• inkie

ik ben hier ook wel benieuwd naar!!

• janjacob

ik rijd zelf een jaguar sovereign v12 5.3 HE uit 1989.

Het voordeel is dat de serie III auto's sinds 87 alleen nog maar werden geleverd als v12 uitvoering of daimler. je kunt dus in een jongere auto rijden als je kiest voor v12 of daimler. De directe inspuiting (HE) in de 12 cyl. zorgt voor een redelijk acceptabel benzine verbruik nl.; 1:5,2 stad of 1:7,3 snelweg.

Mgr JJ

• R.A.Huisman

Beste Jeroen, als eerste wil ik even vermelden dat de 6 cylinder motoren van de series 3 net zoals zijn voorgangers lijnmotoren zijn. De verschillen tussen de 6 en 12 cylinders zijn uiteraard legio. Voor beiden geldt ; koop een goede. Denk niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Een goede, echte Jag kost nou eenmaal een paar stuivers. Heb je een goede 12-pitter, dan kun je inderdaad haast niet fijner rijden. Het benzineverbruik is naar verhouding best acceptabel. Uiteraard is een onderhoudsbeurt van een v-12 kostbaarder dan een 6 cylinder. Er zit in een v-12 ook wat meer electronica die soms voor storingen kan zorgen. Ben je hier huiverig voor, trap dan af met een 6-pitter en kijk hoe dit bevalt alvorens een 12-cylinder aan te schaffen. Voor beiden geldt ; koop een slechte “goedkope” en je loopt er inderdaad op leeg. Ook hier is het gezegde “goedkoop is duurkoop” van toepassing. Mocht je meer info. willen, neem gerust contact op. M.v.g. Rob Huisman.