XJ HE V12 kopen of niet?

  • Bob

    Hallo allemaal,

    Ik kan een jaguar XJ HE V12 kopen uit 1985. De auto is van eerste eigenaar met alle boekjes erbij.(instructie en onderhoud) De km.stand is 207000 en hij staat al 5 jaar stil althans 1x per maand rijden ze even een blokje om. De auto heeft uiteraard alle optie's en zelfs het leer is nog heel. Het enige probleem is een randje roest langs de achterruit en hij loopt niet stationair. Hij start prima maar verzuipt vervolgens meteen weer.(computer??) Moet ik dit nu wel of niet kopen? de Prijs is 2000 EURO en dan krijg ik er een APK bij als de auto weer stationair blijft lopen.

    Ik hoop op een goed advies.

    Alvast bedankt Bob.

  • Frans Harkema

    2000 Euro is niet bepaald de hoofdprijs, maar het randje roest wordt dat wel. Het is een typische Jaguar kwaal die er toe leidt dat er nogal wat open gemaakt moet worden en gelast e.d., vergeet daarbij de spuiter niet. De roest komt van binnenuit en dat betekend dat er al veel aangetast is voordat het naar buiten komt. Persoonlijk laat ik liever bodemplaten vervangen als dat ik een exemplaar koop met dat beruchte randje. Kijk anders even op de site van Ton Brouwers in Gemert, hij is lid van de Jaguar-Daimler Club. Wellicht dat hij meer info voor je heeft. www.tonbrouwers.nl

    Succes, Frans

  • Robert

    Hoezo beruchte randje? Leg eens uit aub!Frans Harkema schreef:

    >

    > 2000 Euro is niet bepaald de hoofdprijs, maar het randje

    > roest wordt dat wel. Het is een typische Jaguar kwaal die er

    > toe leidt dat er nogal wat open gemaakt moet worden en gelast

    > e.d., vergeet daarbij de spuiter niet. De roest komt van

    > binnenuit en dat betekend dat er al veel aangetast is voordat

    > het naar buiten komt. Persoonlijk laat ik liever bodemplaten

    > vervangen als dat ik een exemplaar koop met dat beruchte

    > randje. Kijk anders even op de site van Ton Brouwers in

    > Gemert, hij is lid van de Jaguar-Daimler Club. Wellicht dat

    > hij meer info voor je heeft. www.tonbrouwers.nl

    >

    > Succes, Frans

  • R.A.Huisman

    Beste Bob, aangezien ik het leuk vindt om serieuze mensen van een no-bullshit advies te voorzien ( voorzover mijn kennis op dit moment rijkt ), het volgende. Uit ervaring weet ook ik van de raamrand-problematiek, die overigens ook voor op kan treden. Het laten herstellen kan op diverse manieren gebeuren. In ieder geval moet je de ruit eruit halen. Alle jaguars die veel of altijd buiten staan krijgen vroeg of laat een of meerdere van dit soort typische kwaaltjes. ( portieren, Voor- en achterschermen, krikpunten, etc.). Zoek dus naar een binnenslaper, of laat de auto van jou keuze met een beetje exceem vakkundig herstellen. Naar mijn mening biedt een aanschafprijs van 2000 euro daar ruimte voor. Voor wat betreft het technische gedeelte; dit kan van alles zijn; vervuilde injectoren, oude benzine, vervroeger die vast zit, vervuilde tanks c.q. brandstoffilter, etc. Niks ernstigs, gewoon alles nalopen na 5 jaar af en toe een rondje om de kerk. Een nieuwe a.p.k. vindt ik op zich een sigaar uit eigen doos, je zal toch zelf voor de te maken kosten op moeten draaien, toch? Maar nogmaals, 2000 euro is niet veel voor een jaguar die na ik voor jou hoop verder in orde is. Laat anders een aankoop keuring doen door iemand die er een beetje verstand van heeft. Mocht je meer willen weten, bel of mail gerust, succes m.v.g. Rob Huisman. Apeldoorn. 055-3666385 of 06-20519570.

  • Frans Harkema

    De afdichting van de ramen laat nog wel eens te wensen over. E.e.a. heeft tot gevolg dat water naar binnen sijpelt en niet goed wordt afgevoerd, wat water doet op plaatstaal mag genoegzaam bekend zijn. Deze kwaal komt voor bij voor en achterramen. Het roestrandje is een teken dat er onder het plaatstaal al de nodige roest zit, de enige remedie is het raam verwijderen en de zaak verder open maken en herstellen.