tikkende motor

  • Jan Brouwer

    Ik heb een Daimler 3.6 uit 1989. Als de motor nog koud is tikt er ergens rechtsvoor

    iets (ratelend geluid). Houdt op bij sneller rijden en als de auto eenmaal warmgedraaid is. Volgens mijn garage doen alle Engelse auto's opleeftijd dat.

    De oliedruk valt dan ook af en toe terug, vooral bij stationair draaien (stoplicht).

    Soms komt de meter dan in rode gebied terecht. Wat kan dat zijn? Heeft het een met het ander te maken?

  • Frans Harkema

    Ben meer bekend met de 4.2 dan met de 3.6, maar het lijkt er op dat je een probleem hebt met de kleppen. Bij de oudere versies wordt dan een een zgn. tappetguide gemonteerd om de kleppen in het gareel te houden, deze willen nog wel eens een eigen leven gaan leiden. Nadere inspectie lijkt me raadzaam.

  • R.A.Huisman

    Beste Jan Brouwer, als ik jou verhaal zo lees denk ik aan een te los gespannen distributieketting. Mogelijke oorzaak kan een versleten spanner zijn. Je kunt kijken of hij nog bij te spannen is. Je kunt dan gelijk je klepspeling controleren. Voor wat betreft je oliedruk ; het een kan met het ander te maken hebben, al denk ik meer aan een inefficiente oliedruk sensor. Dit gebeurd wel vaker. Een andere mogelijkheid is dat de oliepomp niet meer voldoende opbrengst levert bij lage toerentallen. Zorg dat je dit snel voor elkaar krijgt anders rijd je geheid je motor aan puin. ( 100% met garantie ). Het verhaal hangt gewoon samen met onderhoud aan je Jag. Succes ermee m.v.g. Rob Huisman.

  • Marcel

    Beste Jan,

    Is het wel de motor die tikt? Veel XJ40's gaan een tokkend geluid laten horen als de hydraulische pomp maar door blijft pompen, en dat gaat vaak uit als de motor warm wordt. Meestal is dat een defect membraan in de boost cylinder. De cylinder moet dan vervangen worden.

    Het hydraulische systeem doet zowel de achter-niveauregelijg als de rembekrachtiging, dit in tegenstelling tot voor ‘86 en na ’93, waar de rembekrachtiging gebeurt dmv vacuum, zoals bij alle andere merken auto's.

    Check eerst even het vloeistofniveau in het groene reservoir rechtsvoor, zie je een rood balletje in 't kijkgaatje dan is het te laag.

    Zie:

    www.jag-lovers.org/modern/book_susp-brakes.html#7.1.3

    en

    www.coventrywest.com/tipofmonth4.htm

    Succes,

    Marcel