betrouwbaar

• Marcel

Ik overweeg om een jaguar xj6 serie II aan te schaffen.Is het nou zo dat je vaak langs de kant van de weg staat met een technisch mankement of valt dat wel mee.Het wordt mijn eerste jaguar en wil graag alles hierover weten.

• Frans Harkema

Tja, wat is betrouwbaar, als je een series II gaat rijden zul je rekening moeten houden met het feit dat je in een auto rijdt van eind 1970 waarvan het basisconcept uit de 60' jaren stamt. Het XK motorblok is eigenlijk nog ouder en is weliswaar steeds aangepast, maar blijft een oud ontwerp. De auto stikt van de onderdelen, waarom 1 goed onderdeel als je het ook uit 4 verschillende kunt samenstellen. Roesten doen ze ook, vooral rondom de ramen en in de bumperhoeken, oh ja, en het zijn oliestokers.

Zo, als je nu nog steeds leest vergaat je onderhand de lust om zo'n auto aan te schaffen, nietwaar?

Je kunt het ook van een andere kant bekijken en zeggen dat de auto zo betrouwbaar is als de eigenaar die voor de auto moet zorgen. Het zijn in principe sterke auto's die tegen een stootje kunnen, maar het is van enorm belang dat je de auto goed verzorgt! Hij MOET op tijd z'n beurten hebben en je moet hem met een haviksoog bewaken. Vergeet niet dat in de auto onderdelen zitten die 25 jaar oud kunnen zijn. Ik denk dat de meeste auto's van 25 jaar of ouder op z'n tijd de nodige mankementen gaan vertonen. Je kunt ook zeggen dat er nog steeds veel exemplaren van dit type auto rijden want er zijn er, vergeleken met andere merken, maar weinig van gebouwd. Ikzelf rij een series III uit 1985 en deze wordt steeds betrouwbaarder. Er gaat wel eens wat stuk, maar het zijn de oude onderdelen die stuk gaan, nooit de onderdelen die ik in de afgelopen tijd heb vervangen.

Koop de duurste serie II die je kunt betalen, je hebt dan een hoop “ellende” ondervangen doordat je een auto hebt waar al het nodige aan is gedaan.

En last but not least: een jaguar koop je niet rationeel, maar met emotie!

• Marcel

kan ik hieruit afleiden dat een series III de nodige verbeteringen heeft ondergaan tov de seriesII waardoor deze betrouwbaarder uit de bus komt als de series II?

Ik ben namelijk bij Noble House hier in almere geweest en die was heel eerlijk (denk ik) tegenover mij door te vertellen dat de motor praktisch onverwoestbaar was en dat storingen meer lagen in de randapparatuur.En dat had er weer mee te maken dat deze apparatuur niet uit de jaguar fabriek kwam.

• R.A.Huisman

Beste Marcel, laat ook ik een duit in het zakje doen. Het verbaasd mij bijna dagelijks, hoeveel mensen de aanschaf van een Jaguar overwegen zonder genoeg voorkennis. Veel lezen, en wat jij dus doet, veel vragen is het beste wat je kunt doen. Er gaan nogal wat verschillende verhalen rond omtrent Jaguar. In al die verhalen zit uiteraard een kern van waarheid. Het is dus de kunst om de juiste informatie uit te filteren. Dit vereist voorkennis. Elke gebruikte Jaguar heeft zijn eigen karakter. Dit hangt samen met zijn verleden ; wie was de vorige eigenaar, mate van onderhoud, aantal kilometers, land van herkomst etc. Te veel om op te noemen. Heb je nou geen zin om je in dit soort dingen te verdiepen, dan is mijn advies ; laat een betrouwbare aankoop-keuring doen. Wellicht hoor jij straks dan ook tot de grote groep zeer tevreden Jaguar-bezitters. Succes ermee, m.v.g. Rob Huisman. Apeldoorn.

• Marcel

Mag ik je hartelijk danken voor deze informatie,mocht ik nog vragen hebben in de toekomst zou ik indien mogelijk graag nog een keer een beroep op je willen doen.

met vriendelijke groet,

Marcel

• Jeroen

Hoi Marcel toevallig ben ik ook bezig met het verdiepen in een serie 3 je kunt er heel veel over lezen gisteren heb ik een engels tijdschrift gekocht waarin staat waar je op moet letten bij de aanschaf van een XJ serie 1,2 en 3.Het tijdschrift heet classiccars en er staat een rode XJ serie 1 op de voorkant.

Ik hoop dat je hier wat aanhebt in iedergeval heel veel succes.

Je kunt ook nog lid worden van de Jaguar/daimler club ben ik zelf ook van plan.

m.v.g Jeroen.

• Frans Harkema

Mijns inziens de beste informatie vindt je op:

http://jag-lovers.org Eer je dat allemaal gelezen hebt, ben je menige lange avond verder. Succes, Frans