xjs (info) gezocht

  • erwin

    Graag advies. Ik ben verliefd op het type xjs, ben niet zo rijk en zal er ook niet al te vaak in rijden. Belastingtechnisch is het het handigst om er 1 van voor 88 te kopen maar zijn die niet allen doorgeroest? Klopt het dat ze na '91 verzinkt zijn (lijkt mij een goed idee). Welke blokken zijn het best? Waar vind ik de voordeligste verzekering?

    Alvast bedankt. Groeten, Erwin

  • Jeroen

    Ga eens kijken bij Durivou in Rosmalen daar ben ik laats ook langs geweest hij had er toen een hele mooie staan,je krijgt er ook goede informatie en over de motor ik dacht dat dit model alleen een V12 had maar ik kan me vergissen in ieder geval veel succes.

    m.v.g Jeroen

  • Jeroen

    www.durivou.nl

  • Ron

    Om belastingvrij te rijden moet de xjs al 25 jaar oud zijn,dus van 1977.Dit waren echte grootverbruikers.Ook de leeftijd speelt dan mee(meer kans op versleten onderdelen)Jag XJS van 88 is een V12',verbruik gem.tussen 1 op 4 en 1 op 6.Wegenbelasting rond de 180 euro per kwartaal.Onderdelen en reparaties kosten veel meer dan bij bijna ieder ander merk.Reparaties zijn vaak ook moelijk zelf uit te voeren.De XJS van ‘88 zat al vol electronica,bougies verwisselen kost 5 uur werk.Een Jag van ’88 hoeft ondanks zijn leeftijd niet verrot te zijn.Hangte er helemaal van af hoe de vorige eigenaar ermee om gegaan is.Let vooral op 1.onderhoud(onderhoudsboekje afgestempeld?,V-snaren en de voorste bougies nieuw?)

    2.koeling:goed warm draaien en blijft temperatuurmeter keurig staan?

    3.Werkt de airco.

    4.Loopt de motor netjes?

    5.Roest bij oa.achterwielophanging.

    6.algehele staat auto(uitgewoond of netjes?)

    7.Laat hem bij voorkeur voor de koop keuren bij een regionaal Jaguar-centrum..

    Succes.

    Ron.

  • erwin

    Ron, dank je wel voor het advies. Wat vind je van dit verhaal:

    Even een korte opsomming van de auto. Hij is van juni 1986, en hij is van

    mijn vader. Hij heeft hem in 1988 gekocht toen hij 1,5 jaar oud was. Wij

    woonden destijds in Frankrijk. In 1990 zijn mijn ouders naar Amerika

    verhuist en de auto is in Frankrijk in opslag gegaan tot 1998 toen ze

    terugkwamen. Hij is toen in Nederland ingevoerd. Hij is tot deze zomer

    vrijwel dagelijks gereden en altijd in onderhoud geweest bij

    Jaguar-specialist Garage van Engelen in Waalre. Daar staat hij nu ook en de

    onderhoudshistorie is daar ook bekend.

    Motorisch is hij in perfecte staat, hij heeft ook slechts 150000 km gelopen

    en is ondanks zijn 1700kg enorm snel. De automatische bak schakelt perfect

    en hij is superstil. De motor klinkt erg mooi, en als je een liefhebber bent

    (wat je haast wel moet zijn bij deze auto's) moet je eigenlijk het portier

    openhouden bij het starten. Hij heeft een recente APK (7-2003). Wat betreft

    de carrosserie, de lak is origineel van 1986 en is een beetje dof. Hij is

    licht grijs metallic. Zet je hem goed in de was dan ziet hij er bijna uit

    als nieuw, maar na een paar weken zie je dat hij weer iets doffer wordt. Hij

    heeft een kras (niet gedeukt)over de rechterdeur lopen, bijgewerkt, maar

    zichtbaar. Hij heeft een paar kleine oppervlakte plekjes qua roest

    (voornamelijk bij de dorpel) maar niets nemenswaardig. Van binnen ziet hij

    er nog zeer mooi uit. Het leer is zwart van kleur en goed onderhouden. Het

    hout is nog in zeer goede staat en wordt gecomplementeerd met een

    bijbehorende hout-look audio installatie. De airco werkt als een vrieskist

    als het moet. Hij was 2 jaar geleden kapot gegaan en alles is eraan

    vernieuwd, tot nieuwe slangen aan toe, en opnieuw afgevuld.

    Langskomen is (op afspraak) geen probleem. Ik ben toevallig woensdag in

    Waalre en zal dan even wat foto's maken.

  • Ron

    Erwin,klinkt allemaal goed,als de prijs juist is (vergelijk desnoods prijzen op autotrader.nl en op jaguar-sites enz.)zou je hem volgens mij met een gerust hart aan kunnen schaffen.Denk er wel om dat de kosten voor onderhoud & verbruik flink in de papieren kunnen lopen ,ondanks goed onderhoud is deze auto toch 16 jaar oud,dus zullen er sommige delen redelijk versleten zij (bv.distributie enz.)Bij ingrijpende reparaties kan je goed leeglopen op zo'n wagen !

    Succes,

    Ron

  • Mr Jaguar

    De distributie slijt zo goed als niet, zijn kettingen en geen riemen…

  • erwin

    Thanks Mister..

  • Frans

    In Belgie kom je vaak hele mooie tegen voor een hele gunstige prijs. Zelfs na invoer is hij dan nog goedkoper dan in het verschrikkelijk dure Olland

  • eddy janssens

    U zocht een Jaguar? Even kijken op www.jags.be