Vochtproblemen XJ-6

• Bas Houba

Mijn Jaguar XJ-6 S1 uit 1971 heeft de laatste tijd helaas wat last van beslagen ramen en dergelijke ondanks het onovertroffen Jaguar Posivent systeem.

De auto staat (helaas) te vaak buiten en daardoor zijn op de een of andere manier mijn isolatieondermatten vochtig en de bodem. Dit ondanks dat er geen water onder uit de deuren komt(ook niet in de wasserette) en de voor en achterruit zijn afgekit. Weet iemand de oplossing van dit probleem ? Alvast bedankt.

• R.A.Huisman

Beste Bas, het vochtprobleem waar jij mee zit ( en met jou vrijwel alle Jaguar-bezitters ), is nou weer typisch zo'n Jaguar kwaaltje waar je mee zult moeten leren leven, vrees ik. Zeker de series 1,2 en 3 hebben hier last van. E.e.a. heeft vooral te maken met condens die veroorzaakt wordt door de -in principe- prima deur en voor/achterruit-afdichting. Hierdoor kan vochtige lucht niet circuleren, met als resultaat ; beslagen ramen. De vochtige lucht kan op diverse manieren in de auto komen : uitgedroogde of beschadigde raamsnorretjes , via de dorpels , via de kofferbak (ook dit heeft weer verschillende oorzaken) , niet goed afgehangen deuren , via de a-stijl , maar wat vaak over het hoofd gezien wordt : het rij-wind ventilatie systeem van series 1 en 2 gooit stilstaand roet in het eten. Door de roostertjes boven de koplampen komt rijwind via een buis door het schutbord naar binnen. De trekknop links en rechts onder het dashboard bedient een klepje waarmee je die buis kunt afsluiten. Dit scheelt al heel veel. Het hele design van deze xj's brengt nou eenmaal met zich mee dat zij makkelijk vocht opnemen en door de gebruikte materialen ook vasthouden , helaas…………

Gewoon zoveel mogelijk binnen houden. ( of een hoes ).

Zoveel mogelijk luchten en rijden.

Staat de wagen langere tijd stil ; haal de matten eruit , ramen iets open , tanks vol , accu aan de druppellader en BINNEN zetten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan , mocht je meer willen weten neem gerust contact op. M.v.g. PRO-JAG. R.A. Huisman.

• Frans Harkema

Tja, ben het helemaal met de heer Huisman eens, het zijn niet de “droogste” auto's.

Tip: als je de auto voor langere tijd wegzet, het zij binnen dan wel buiten, zet dan een bak met kattenbakvulling in de auto. Dit materiaal neemt heel goed vocht en luchtjes op en is daarbij lang niet zo duur als die zgn. vochtvreters.

• Bas Houba

Heren,

Bedankt voor de tips. Weet ik waar ik aan toe ben.

Groeten, Bas

• Janwillem Gons

Misschien over het hoofd gezien,

kijk naar de rubbers bij de ruitenwisserassen,

Mijn jaguar serie 1 bj 1970 is tot nu toe drooggebleven.

Succes Janwillem