Beste Bas, het vochtprobleem waar jij mee zit ( en met jou vrijwel alle Jaguar-bezitters ), is nou weer typisch zo'n Jaguar kwaaltje waar je mee zult moeten leren leven, vrees ik. Zeker de series 1,2 en 3 hebben hier last van. E.e.a. heeft vooral te maken met condens die veroorzaakt wordt door de -in principe- prima deur en voor/achterruit-afdichting. Hierdoor kan vochtige lucht niet circuleren, met als resultaat ; beslagen ramen. De vochtige lucht kan op diverse manieren in de auto komen : uitgedroogde of beschadigde raamsnorretjes , via de dorpels , via de kofferbak (ook dit heeft weer verschillende oorzaken) , niet goed afgehangen deuren , via de a-stijl , maar wat vaak over het hoofd gezien wordt : het rij-wind ventilatie systeem van series 1 en 2 gooit stilstaand roet in het eten. Door de roostertjes boven de koplampen komt rijwind via een buis door het schutbord naar binnen. De trekknop links en rechts onder het dashboard bedient een klepje waarmee je die buis kunt afsluiten. Dit scheelt al heel veel. Het hele design van deze xj's brengt nou eenmaal met zich mee dat zij makkelijk vocht opnemen en door de gebruikte materialen ook vasthouden , helaas…………
Gewoon zoveel mogelijk binnen houden. ( of een hoes ).
Zoveel mogelijk luchten en rijden.
Staat de wagen langere tijd stil ; haal de matten eruit , ramen iets open , tanks vol , accu aan de druppellader en BINNEN zetten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan , mocht je meer willen weten neem gerust contact op. M.v.g. PRO-JAG. R.A. Huisman.