verwarming xj6

  • Jeroen Gordijn

    wie heeft er ervaring met het repareren van een verwarming van een xj6 `68?

    het is verrekte koud buiten maar de knop reageerd nergens meer op, is het toevallig een veelvoorkomend probleem wat makkenlijk te verhelpen is

    laat het me alsjeblieft weten!

    alvast bedankt!

    Jeroen

  • Marijn

    Hallo Jeroen,

    Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als bij mijn '78 XJ6.

    Het kan dan op een goedkope manier opgelost worden door van een ander merk een onderdeeltje onder de kap te plaatsen,hij blijft dan wel constant warm.

    Zomers kun je hem wel uitzetten.

    Andere oplossing is waarschijnlijk het hele dashbord demonteren……

    Ik heb dit laten repareren door classic garage Colnot in Schoorl.(072-5094695)

    M.vr.gr. Marijn.

  • Jean

    Wellicht moet je de waterklep eens controlleren. Heeft deze vacuum? Reageert deze wel als je binnen de knop omdraait? De waterklep gaat nl open en dicht naarmate je de knop draait. Hoe verder open hoe warmer in de auto.

    De waterklep zit bij de eerste ( achterste) cilinder tegen het schutbord, een “ei-achtig ding”.

    Ik heb dit probleem met mijn xj uit 77 gehad en het was met een andere waterklep opgelost. Ik weet niet of een xj uit 68 ook dit principe heeft.

    Mocht je hulp nodig hebben, misschien woon ik in de buurt en hoor ik het wel.

    Jean

  • Bas Houba

    Jean heeft helemaal gelijk. Controleer eerst of het vacuumsysteem goed werkt.

    Anders doet het geweldige Jaguar Posivent systeem helmaal niks, dit kun je ook controleren door rijdend de air klep open en dicht te schuiven. Je moet dan drukverschil aan je oren voelen omdat de luchtinlaatklep onder het rooster dicht gaat. Werkt dit, dan lijkt je vacuum OK. Je moet ook een sissend geluid horen als je het regelslangetje van de kachelklep trekt onder de motorkap met draaiende motor. Werkt dit vervang dan eerst je kachelklep. (± € 215,- orig.). Dit is een eenvoudige klus. Anders is het de regelunit die achter de verwarmingsknop zit zelf.

    Succes ermee.

  • Jeroen Gordijn

    Bedankt Jean!

    Ik ben eens goed onder de kap gaan kijken, {had ik veel eerder moeten doen!}

    ik zag dat mijn de vorige eigenaar de uitgaande slang van het blok direkt weer terug geplaatst had op het blok! dus alleen motor koeling! op het schutbord

    is alleen de onderste slang aangesloten, en de bovenste dus niet!

    daarboven zit nog een gat met een groter diameter, heeft hier een luchtslang op gezeten? en zo ja waar naartoe?