xj-6

  • E.Pijl

    Hallo,

    Een tijdje geleden heb ik op dit forum ook al een vraag gesteld en daar best veel reacties op gehad. Nu wil ik nog iets weten:

    Ik heb interesse in een jaguar xj-6 type 1988-1994.

    Ik kreeg een paar reacties in de trant van:“nooit doen, omdat er vaak sprake is van electronische storingen die peperduur zijn om te laten repareren”.

    Nou heb ik ook weer gehoord dat zoiets alleen maar speelt bij de modellen 1988 en 1989 en dat vanaf 1990 de board-computer eruit is die voor al die problemen zou zorgen. Klopt dat verhaal en kan ik, over een paar maanden, met een gerust hart een xj kopen van vanaf 1990? Of zijn er nog andere valkuilen?

    Wie helpt me aan een goed antwoord, ik wil weten of ik mijn droom-auto moet vergeten. Of valt het allemaal wel mee?

    Alvast bedankt,

    Erwin.

  • R.A. Huisman

    Hallo Erwin ,

    Bij deze mijn ( persoonlijke ) mening omtrent de XJ-40 ;

    Elk type Jaguar/Daimler heeft zo zijn eigen kwaaltjes.

    Maar ik moet zeggen dat de XJ-40 zeker de kroon spant…………..

    Het is niet voor niets dat Jaguar leeg liep op garantie-bepalingen , en uiteindelijk is gestopt met deze lijn van auto's.

    Voorbeelden te over…………….

    Kijk ; heb je een goed werkend exemplaar , dan rijdt zo'n wagen natuurlijk eindeloos. Zeker weten.

    Zo'n exemplaar kost dan ook wel wat………..

    Wil je er na b.v. twee jaar weer vanaf , dan krijg je er plat gezegd geen drol voor terug ! In principe zit in Jaguar-land niemand op een XJ-40 te wachten.

    Vandaar dat de meeste exemplaren ook te koop aangeboden worden door particulieren , die net zo lang hebben doorgereden totdat er onkosten aan zitten te komen , en er dan maar wat graag vanaf willen voor echt weinig.

    In de handel koop je zo'n wagen onder de 3500 euro.

    Als je als leek dan zo'n auto ziet staan , is de verleiding natuurlijk geboren………..

    Ik persoonlijk vindt de XJ-40 ook geen “echte” Jaguar/Daimler meer , en met mij vele puristen.

    Maar goed ; over smaak kun je niet twisten…………

    Mocht je toch een XJ-40 willen aanschaffen , kijk dan heel goed uit van wie je hem koopt. Er zijn mensen die zich hebben gespecialiseerd in deze materie , en ook garantie durven te geven op een door hen gekeurde/onderhouden wagen………….

    Op die manier heb je toch enige zekerheid.

    Houdt ook rekening met : verzekerings-premie en wegenbelasting………..

    Ikzelf ben veel meer gecharmeerd van een Series 2 of 3.

    Uiteraard dan wel een top-gerestaureerd exemplaar !!!

    Of kijk eens rond naar een X-300 of iets dergelijks , mocht je een nieuwere Jag overwegen………..

    Mocht je meer specifieke info. willen hebben , neem gerust contact op.

    M.v.g. ,

    R.A. Huisman.

  • eddy janssens

    Hallo, ik lees graag de verhalen over “slechte Jaguars”. Ik ben zelf al 18 jaar bezig met deze edele beestjes en de XJ 40 was dan wel het beste wat ze tot dan hadden gebouwd. Alleen wil iedereen deze dure wagens aanschaffen voor een habbekrats, er dan geen onderhoud laten aan doen, maar wat afrijden en dan doorzetten. Wel deze doorzetters zijn dan afgeleefde exemplaren die dan voor de nodige problemen zorgen.Er is hier in Belgie een grote vraag naar goede exemplaren en hiervoor wordt 5 a 8000 € geboden.Het isinderdaad zoeken voor een degelijk onderhouden exemplaar want de meeste zijn ondertussen tweede, derdehands exemplaren.Een goede raad ; koop zulk een wagen bij een professioneel die garant staat met de nodige garanties.Ikzelf verkoop deze juweeltjes hier in Belgie met een volledige garantie van 6 tot 12 maanden. Maar zoals ik al zei zelfs voor ons is het hard zoeken voor de mooie exemplaren. Hoe jonger hoe minder problemen, de electronika voor deze wagens is geen probleem, althans niet voor ons, wij doen hieraan alle herstellingen in eigen labo.De eerste exemplaren vooral de modellen 87-88 hadden nogal wat last van roest en dienen dan ook grondig langs onder te worden gekontroleerd.De prettigst rijdende zijn de modellen 93-94, hierbij dient dan weer te worden gelet op de airco toestanden. De vaporiters durven al wel eens stuk gaan en dit is ong. 1250€ kosten.Verder de slijtage van de banden kontroleren, dit geeft de juistheid van de wiel geometrie aan.Verder kijken of de rollagers van de achterassen geen lawaai maken, de voortrein nakijken op doorroesten,vooral modellen 87-92, motors en versnellingsbakken kunnen echt veel aan 450 a 700.000 km…tevens de volledige voorophanging, die durft wel eens opgebruikt zijn, het vervangen van de rubbers op de voortrein doet de wagen weer als nieuw aanvoelen. Maar opgelet, mijn ervaring leert dat mensen die zonder ervaring een testrit uitvoeren met een afgeleefde Jaguar, het gevoel hebben dat die zeer goed rijdt. Een opgereden Jaguar voelt inderdaad dikwijls beter aan dan een jonge recente middenklasser. Zoals u ziet… oppassen is de boodschap en het vergt jarenlange ervaring om de goede exemplaren te onderscheiden van de goed uitziende. Voor diegene die zich iets dergelijks wil aanschaffen en die de trip naar onze instelling de moeite waard vinden, bieden wij de mogelijkheid om een volledige check-up te doen voor deze wagens tegen een kleine vergoeding zonder verdere verplichting. Ik sta steeds ter beschikking voor gratis advies voor alles wat Jaguar betreft vanaf 1987 tot heden.Succes in uw zoektocht.

  • E.Pijl

    Beste R.A. Huisman,

    Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

    Ondanks de kritische noten zie ik niet direct af van mijn plan om in de toekomst zo'n wagen aan te schaffen. Ik zal terzijnertijd zowieso uitkijken naar een duurder exemplaar inclusief bovag-garantie.

    Ik ben ook niet zo'n Jaguar-purist. Ik vind dit model gewoon heel erg mooi.

    Ik realiseer me de kritiek zeker; er wordt zoveel rommel aangeboden. Maar ik denk dat wanneer ik zo rond de 10000 euro kan besteden, er best een goed en betrouwbaar exemplaar zou kunnen vinden.

    Wanneer ik zover ben en ik heb iets op het oog, zal ik zeker nog even contact opnemen met u.

    Hartelijk dank,

    Erwin.

  • E.Pijl

    Beste Eddy,

    hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik zal terzijnertijd, als ik iets op het oog heb, misschien nog meer vragen hebbende, u even contacten.

    Is een ANWB-keuring dekkend voor alle onzekerheden? Want helemaal naar Belgie met een proefrit zal de verkoper nooit toestaan, denk ik.

    Bedankt voor alle punten opgenoemd te hebben waar ik op moet letten.

    Groeten,

    Erwin.

  • eddy janssens

    Erwin, moest het u intereseren ik krijg een 94 sovereign binnen met ca 60.000 km,eerste eigenaar met onderhoudsboek, grijs metaal met creme leder aan 10.000€.Auto is absoluut nieuw. Groetjes

  • E.Pijl

    Klinkt goed, Eddy!

    Ik heb alleen nog geen geld, maar ik hou je site in de gaten.

    Weet jij hoe het zit met het invoeren vanuit Belgie en met de daaraan verbonden kosten?

    Groetjes,

    Erwin.

  • eddy janssens

    Er is een invoertaks te betalen als u er eentje koopt in het buitenland.Afhankelijk van de ouderdom. Voor meer gegevens neemt u best kontakt op met de plaatselijke douane.

  • Jean

    Zie de volgende site: www.belastingdienst.nl

    Hierop staat hoe je je BPM moet berekenen, je kunt ze ook fff bellen.

    Dit laatste is de snelste oplossing, had je zelf ook wel kunnen bedenken dacht ik zo. gewoon bellen naar de mannen die de centen willen incasseren.

    Jean