hemeltje hangt los

  • miez

    Is er iemand die een idee heeft hoe je het loshangende hemeltje weer tegen het plafond vast kunt maken?

    De stof is losgekomen, en hangt bol naar beneden, ik heb dit nu al een paar keer gezien dus lijkt het erop dat het vaak voorkomt. Weet iemand wat?

  • R.A. Huisman

    Hallo Miez ,

    Alweer zo'n typisch Jaguar/Daimler kwaaltje.

    E.e.a. wordt veroorzaakt door ;

    De binnenhemel is van een fiber-achtig materiaal waar de hemelstoffering tegenaan geplakt wordt met contactlijm.

    De hemelstoffering bestaat uit een soort kunstwol waar een foamlaag op gecacheerd is.

    De contactlijm lost die foamlaag een beetje op.

    Na een aantal jaren en verschillende temperatuurwisselingen “verkorreld” de foamlaag , met als gevolg ; een hangende hemelstoffering.

    Op deze korrellaag kun je dus niets verlijmen.

    Daar komt bij dat de hemelstoffering uitrekt , en dus altijd plooien zal trekken.

    Dit krijg je niet meer goed , helaas.

    Oplossing is een nieuwe hemelstoffering.

    De gemiddelde prijs hiervoor is 570 euro.

    Ga er maar vanuit dat een gemiddelde Jaguar/Daimler-hemel na een x-aantal jaren uiteraard “weer hangt”…………….

    Mocht jijzelf geen goed adres weten , neem gerust contact op.

    In ieder geval succes ermee.

    M.v.g. R.A. Huisman.

  • Frans Harkema

    Het punt is dat de achterruit er uit moet om een nieuwe hemel te kunnen monteren. Al met al tijdrovend.

  • R.A. Huisman

    Hallo Frans ,

    Ik moet zeggen , dat het van binnenuit bekleden van het dak geen enkel probleem is bij een XJ L.W.B. / S.W.B , hoor ?!?!

    Het is even een handigheidje , en bespaard uiteraard een hoop tijd.

    M.v.g. Rob Huisman.

  • C.Beuger

    Dit probleem is mij ook bekend. Heldere toelichting van de heer Huisman. Klopt als een bus. Voorlopige oplossing is spelden (schuin) in de hemel prikken. Zo ontstaat een soort Chesterfield-effect.Niet de mooiste, wel de meest praktische oplossing.

    Succes.

    Carlo Beuger

  • eddy janssens

    The Chesterfield solution, very British.

  • Thomas

    Mijn ervaring is dat je hem zelf prima op nieuw kan bekleden.

    Zelf heb ik dit gedaan bij mijn XJS'76. Stukje stof gekocht bij een firma dit gespecialiseerd is in dit soort dingen, spuitbus lijm van bizon gekocht (deze lijm is hittebestendig) en prutsen maar.

    Het grootste gevaar is dat de hemel zeer kwetsbaar is en dat als je hem breekt dat je als nog een hemel kan gaan kopen.

    Tijdrovend gepruts en zeer slopende bezigheid, maar het resultaat is mooi.

    Het voordeel van zelf doen is dat je ook je kleur van je hemel zelf kan bepalen.

    Sterkte

  • Rocus van Oosten

    Ik heb het probleem opgelost met dunne zijllatjes. De gewenste kleur verven. Iets te lang afzagen. Zijkanten naast het hemeltje weghalen.

    Latjes klemmen (in de breedte richting van de auto). Zo'n 4 a 5 latjes geeft een net effect en niet duur.

  • Frans Harkema

    Rocus,

    weliswaar is dit niet volgens het boekje maar ik denk dat het een heel acceptabele oplossing is. Vroeger werden er wel vaker dwarslatten in een “hemel” verwerkt.

    Ik zou als advies mee willen geven voor diegenen die het gaan proberen:

    - neem een goed stuk vurenlat, zonder noesten en andere

    tekortkomingen,

    - schuur de scherpe hoeken af tot ze goed afgerond zijn,

    - breng 2 a 3 lagen kleurvernis (houtbeits) aan

    (bijv.mahoniekleur)

    - werk het af met 2 lagen blanke hoog- of zijdeglanslak

    (tussendoor schuren met korrel 360 of hoger nummer)

    Succes!

  • frank pricken

    hallo thomas,

    kan je me zeggen waar je de stof besteld hebt?

    ik zit met het zelfde probleem op een 76 xj-s

    frank