speling op stuur XJ6

• miez

Mijn Xj6 heeft lijkt het zo opeens nogal wat speling op het stuur (misschien was het al wel langer maar heb er een tijd niet mee gereden)

Als ik aan het stuur draai, reageert de auto weinig, totdat ik ongeveer een 1/4 omwenteling draai, dan stuurt de auto ook echt goed. Heel irritant, en is net APK gekeurd. Ik verdenk het stuurhuis, sinds de fusees nieuwe zijn. Kan dat?

• R.A. Huisman

Stuurhuisrubbers moeten vervangen worden.

• miez

Bedankt voor de tip! Ik heb er nog niet echt goed naar gekeken, naar de rubbers. Twee weken geleden is ie zonder problemen goed gekeurd. Gaat het hier om een rubber wat misschien tussen stuuras en stuurhuis zit? Ik bedoel een soort van flexibele koppeling aan het stuurhuis? Of zijn dit inwendige rubbers?

• R.A. Huisman

Hallo Miez ,

De stuurhuis-rubbers bestaan tegenwoordig uit deelbare ronde rubbers met een stalen bus in het midden.

Jaguar's hebben er hier drie van.

Ze zitten gemonteerd op het huis waaraan zich de stuurstangen bevinden.

Twee stuks in elkaars verlengde , en eentje boven de linker rubberen-bus.

Vervang deze bussen , en jouw Jag stuurt weer strak !

Succes.

M.v.g. : Rob Huisman.

• miez

Ik zat net even in het Haynes boek te kijken, maar zag bij de exploded view van het stuurhuis niet zo gauw ronde rubbers. Zitten ze erin of aan de buitenkant van het stuurhuis?

Rob, bedankt alvast voor je informatie

• R.A. Huisman

Hallo Miez ,

De stuurhuis-rubbers zitten aan de buitenkant gemonteerd.

Het zijn in feite de ophangingspunten van het stuurhuis.

Haaks op dit onderdeel zit de bovenbouw van het stuurhuis waar de olieleidingen v.d. stuurbekrachtiging in uit komen.

Daar zit vervolgens de stuurstang met kruiskoppeling op gemonteerd.

Als je het geheel eens rustig bekijkt onder jouw Jaguar , zie je vanzelf hoe e.e.a. in elkaar gezet is.

De stuurhuisrubbers vervangen is een relatief simpele klus.

Wederom succes gewenst.

M.v.g. : Rob Huisman.

• miez

Hoi Rob, je had helemaal gelijk al twijfelde ik daar niet aan.

Als ik stuur beweegt inderdaad het hele stuurhuis over die drie rubber bussen.

Probeer van het weekend deze te vernieuwen.