Mijn droom is het rijden in een SIII XJ 12.
Ik kan er één kopen. Zwitserse import met minder dan 100.000 km in sublieme staat (volgens de verkoper). De verkoper lijkt betrouwbaar (The Garage Holten). Iemand ervaring mee ? De prijs lijkt me zeer redelijk EUR 7000.- Als ik hem wil kopen zal ik eerst een aankoopkeuring laten doen. Waar kan dat het beste in Overijssel ?
Vooraf wil ik even kwijt dat ik een uitermate rustige rijstijl heb. Ik hou van relaxed rijden. Ik ben wel van plan om de Jag voor dagelijks gebruik in te zetten en hij staat gewoon aan de straat. Ik ben zoon van een automonteur, ik weet veel van auto's (diagnose stellen kan ik wel) maar ik heb helaas twee linkerhanden en heb een hekel aan sleutelen.
Nu heb ik een paar vragen:
1) Vanaf welk jaar kan een SIII loodvrij tanken ?
2) Ik wil hem een anti-roestbehandeling laten geven. Hoeveel kost dat en waar kan ik dat het beste laten doen ?
3) Hoeveel ben ik normaal gesproken aan onderhoud per jaar kwijt ? Twee keer zoveel als een normale middenklasser ? Ik ben een precieze rijder. Ik controleer de normale dingen altijd stipt en inspecteer vaak op roestplekjes. Auto's krijgen bij mij éénmaal per jaar een grote beurt bij een dealer of vakman. Daar bezuinig ik niet op. Ik zet mijn auto tweemaal per jaar in een speciale was.
4) Wordt zo'n auto vaak gestolen als hij dag en nacht aan de straat staat (ik woon in een normale modale buurt) ? Raden jullie aan om hem toch maar in een garage te zetten ?
5) Wat ben ik kwijt aan verzekering en belasting ? (WA of WA-plus)
6) Zijn er, buiten vocht, nog andere zaken waar ik bij een SIII uit '84 op moet letten ?
7) Hoeveel kost ombouw naar loodvrij (indien nodig) en is dit raadzaam om de cilinderkoppen eraf te laten halen ? Combinatie maken met distributieketting en waterpomp etc ??? Hoeveel kost dat ongeveer ?
Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Alle info is welkom voor deze aarzelende enthousiast met maar een iets meer dan modaal inkomen met gezin….
Ronald