Beste Ron,
Een oorzaak zou kunnen zijn van de koelproblemen van je Jaguar dat de koppakking, de pakking tussen cilinderkop en onderblok dus lek is, het probleem wat zich dan namelijk voordoet is dat er een te grote druk in het systeem ontstaat, de teveel druk in het systeem kan er uit via de radiateur dop en waardoor er dus ook koelvloeistof als het ware uit geblazen word, je kan het enigzins konteroleren door als de motor koud is en er geen druk in het systeem zit de motor te starten en daarna te kontroleren of er druk in het koelsysteem onstaat, dit kan je doen door b.v. te knijpen in de slangen, als deze bij een nog niet warm gedraaide motor al behoorlijk onder druk staan kan dit op een lekke koppakking duiden, een gevolg van een lekke koppakking is ook vaak dat als de motor goed warm gereden is en je zet deze uit kan het zijn dat je het in het expansie vat van het koelsysteem hoor borrelen, als dit het geval is dan vrees ik toch een beetje dat een lekke koppakking het probleem is, de pakking is dan hoogswaarscheinlijk lek van een cilinder naar een koel kanaal.
Een goede garage heeft apparatuur om te kunnen kijken of het inderdaad een lekke koppakking is, dit doen ze met een apparaat die registreerd of er uitlaatgassen in je koelwater zitten.
Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Groet Wilco.Ron schreef:
>
> Wie weet er raad ?
> Sinds ik een half jaar geleden de koelvloeistof van mijn XJ-S
> V12 Convertible '88 ververst heb vind ik elke keer als ik een
> eind gereden heb onder mijn auto een plasje
> koelvloeistof.(bij het expansievat).
> Temperatuur is altijd perfect,kachel werkt en de ventilator
> werkt.
> Kan het zijn dat de thermostaten niet meer goed functioneren
> of moet het een andere oorzaak hebben?
> Als ik het systeem dan bijvul doe ik dit door de radiateurdop
> bij de aircopomp en de dop bij het expansievat eraf te halen
> en bij te vullen totdat het koelvloeistof een paar centimeter
> tot onder de rand van de vulopening komt.Is dit juist?
> Wie weet de oplossing?
> Alvast bedankt,
> Ron