Koelingsprobleem V12

  • Ron

    Wie weet er raad ?

    Sinds ik een half jaar geleden de koelvloeistof van mijn XJ-S V12 Convertible '88 ververst heb vind ik elke keer als ik een eind gereden heb onder mijn auto een plasje koelvloeistof.(bij het expansievat).

    Temperatuur is altijd perfect,kachel werkt en de ventilator werkt.

    Kan het zijn dat de thermostaten niet meer goed functioneren of moet het een andere oorzaak hebben?

    Als ik het systeem dan bijvul doe ik dit door de radiateurdop bij de aircopomp en de dop bij het expansievat eraf te halen en bij te vullen totdat het koelvloeistof een paar centimeter tot onder de rand van de vulopening komt.Is dit juist?

    Wie weet de oplossing?

    Alvast bedankt,

    Ron

  • W Vervoorn

    Beste Ron,

    Een oorzaak zou kunnen zijn van de koelproblemen van je Jaguar dat de koppakking, de pakking tussen cilinderkop en onderblok dus lek is, het probleem wat zich dan namelijk voordoet is dat er een te grote druk in het systeem ontstaat, de teveel druk in het systeem kan er uit via de radiateur dop en waardoor er dus ook koelvloeistof als het ware uit geblazen word, je kan het enigzins konteroleren door als de motor koud is en er geen druk in het systeem zit de motor te starten en daarna te kontroleren of er druk in het koelsysteem onstaat, dit kan je doen door b.v. te knijpen in de slangen, als deze bij een nog niet warm gedraaide motor al behoorlijk onder druk staan kan dit op een lekke koppakking duiden, een gevolg van een lekke koppakking is ook vaak dat als de motor goed warm gereden is en je zet deze uit kan het zijn dat je het in het expansie vat van het koelsysteem hoor borrelen, als dit het geval is dan vrees ik toch een beetje dat een lekke koppakking het probleem is, de pakking is dan hoogswaarscheinlijk lek van een cilinder naar een koel kanaal.

    Een goede garage heeft apparatuur om te kunnen kijken of het inderdaad een lekke koppakking is, dit doen ze met een apparaat die registreerd of er uitlaatgassen in je koelwater zitten.

    Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

    Groet Wilco.Ron schreef:

    >

    > Wie weet er raad ?

    > Sinds ik een half jaar geleden de koelvloeistof van mijn XJ-S

    > V12 Convertible '88 ververst heb vind ik elke keer als ik een

    > eind gereden heb onder mijn auto een plasje

    > koelvloeistof.(bij het expansievat).

    > Temperatuur is altijd perfect,kachel werkt en de ventilator

    > werkt.

    > Kan het zijn dat de thermostaten niet meer goed functioneren

    > of moet het een andere oorzaak hebben?

    > Als ik het systeem dan bijvul doe ik dit door de radiateurdop

    > bij de aircopomp en de dop bij het expansievat eraf te halen

    > en bij te vullen totdat het koelvloeistof een paar centimeter

    > tot onder de rand van de vulopening komt.Is dit juist?

    > Wie weet de oplossing?

    > Alvast bedankt,

    > Ron

  • Ronald de Rooij

    Een nog simpeler test is het losdraaien van de dop van het expansievat en vervolgens flink gas te geven. Als de koelvloeistof er enthousiast en behoorlijk heftig uitborrelt, dan is je koppakking waarschijnlijk lek. Een beetje turbulentie mag, maar heftig is niet goed. Verder sluit ik me bij Vervoorn aan. Een garage heeft er meetapparatuur voor die het onomwonden vaststelt. Voorts kan olie in het koelvloeistof, of koelvloeistof in de olie, ook wijzen op een lekke koppakking. Tenslotte kan een overmaat aan stoom (witte rook) uit de uitlaat (ook bij warme motor) ook wijzen op een lekke koppakking.

    Ik hoop voor je dat het niks is…

    Ronald

  • R.A. Huisman

    Beste Ron ,

    Het afvullen , ontluchten en op druk laten komen van het koelsysteem van een V-12 motor , vereist een specifieke handelswijze.

    Zomaar op goed geluk gaan experimenteren , kan voor onherstelbare motorschade zorgen !

    Koop een goede manual , en lees e.e.a. eerst goed door voor je aan het werk gaat………….

    In de praktijk kom ik regelmatig Jaguar's / Daimler's tegen die allerlei “storingen” hebben , als gevolg van ondeskundig handelen door enthousiastelingen…………..

    Een serieuze hobby-sleutelaar verdiept zich eerst in de techniek om zeker van zijn zaak te zijn.

    Er zijn echter veel mensen die (uit valse bezuiniging ?!?!) zelf overal aan gaan “bijstellen” etc. , met alle gevolgen van dien !

    Zeker een V-12 motor vereist zeer specifiek onderhoud , waarbij het koelsysteem een belangrijk aspect is……………

    Onderschat dit niet !!!

    Als jij jouw expansievat (lees : overloopvat…..) vult tot bijna aan de rand , waar moet de overdruk dan nog naar toe ?!?!………………

    Uiteraard is mijn commentaar niet als aanval bedoeld , doch als opbouwende kritiek !!!

    Succes ermee.

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Ron

    Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen.Heb inmiddels alle door jullie geadviseerde tests gedaan en laten meten of er uitlaatgassen in mijn koelvloeistof zitten,dit is gelukkig niet het geval.Aangezien verder werkelijk alles goed is,ga ik ervan uit dat de radiateurdoppen wel eens niet helemaal zouden kunnen werken,waardoor ik koelvloeistof verlies.Ik ga deze dan ook vervangen om te zien of het probleem dan opgelost is.

    Uit de manual had ik begrepen dat dit de manier van bijvullen is;beide doppen eraf,overloopvat vullen tot net onder de rand ,deze dop erop en dan bijvullen tot zo'n 7 cm onder de rand .Even wachten tot het peil zakt en weer vullen tot 7 cm onder de rand ,dit tot het peil niet meer zakt.Dit is toch correct?

    Ik houd jullie op de hoogte !

    Groet,

    Ron

  • Ron

    Probleem opgelost !,het lag aan een lekkage van de dop van het overloop/expansievat ! De Jag lekt geen druppel meer…..