Nogmaals loodvrije benzine

• Ronald de Rooij

Op 18 maart stelde Carla hier de vraag welke benzine haar Jag lust. Er werd toen geantwoord dat dit Euro 95 (lage compressiemotor) en Euro 98 (hoge compressiemotor) moest zijn MET LOODVERVANGER.

Ik zat met dezelfde vraag en heb mij door vele berichten in het archief van Jaglovers. org geworsteld. Daar werd door de techneut een heel simpel antwoord gegeven. Namelijk: ALLE Jags met lichtmetalen cylinderkop zijn geschikt voor LOODVRIJ, aangezien de klepzetels al af fabriek verhard zijn. Klepzetels van aluminium werken niet. Hij antwoordde zelfs op een nogal geïrriteerde toon na enkele keren, omdat hij het een non-issue vond.

Het verhaal over octaanbehoefte (95 lage compressie en 98 hoge compressie), dat wordt bevestigd en zal dus wel waar zijn.

Wie moet ik nu geloven ?

Ronald

• R.A. Huisman

Hallo Ronald ,

Als je een pingelende , op termijn olieverbruikende , rauw lopende motor wilt in je Series 1 of 2 ; tank dan super ongelood……………..

De discussie over al dan niet loodvrij rijden is er al zo lang.

Ikzelf spreek vanuit praktijk ervaringen omtrent dit onderwerp.

Op “super 98 met loodvervanger” loopt een Series 1 of 2 het langst , het mooist !!!

Iedereen kan “lullen wat 'ie wil” , voor mij (en met mij velen) is dit een feit…………..

Aan jou de keuze…………….

M.v.g. : Rob Huisman.

• Ronald de Rooij

Sorry als ik je boos gemaakt heb… Je reageert nu al net zo knorrig als de huistechneut van Jaglovers die precies het tegenovergestelde beweert.. No offence, want mijn voorkeur gaat uit naar een Series III. Dus volgens jou kan ik daar wel loodvrij in verstoken, begrijp ik je goed ?

Ronald

• R.A. Huisman

Hallo Ronald ,

Ten eerste ben ik echt niet knorrig , hoor ?!?!

Ik begrijp heel goed dat als je op zoek bent naar duidelijkheid , en je hoort tegengestelde berichten , je je af gaat vragen ; wat moet ik nou geloven ?!?!………..

Ten tweede ; als jouw Series 3 is uitgerust met een katalysator , MOET je zelfs ongelode benzine tanken. ( euro 95 ).

Heb je een Series 3 met injectiemotor ( zonder katalysator ), dan kun je in principe gewoon super 98 tanken.

Heb je een van de eerste modellen v.d. Series 3 met carburateurmotor , dan adviseer ik je om Super 98 met loodvervanger te tanken , aangezien dit gewoon een Series 2 motor is. ( i.v.m. opmaken oude voorraad motoren ).

Ik hoop dat je er iets aan hebt……………

M.v.g. : Rob Huisman.

• Ronald de Rooij

Ik geloof je ! Dit verhaal past in wat ik al vermoedde.

Helaas heb ik nog geen Jaguar. Ik ga wel een SIII kopen. Ik heb het geld wel, maar ik wil, Jaguars kennende, ook nog een flinke reserve voor hoge garagerekeningen bijsparen.

Dank je voor je info

Ronald