jaguar xj

  • john

    Ik wil een klassieke xj kopen. wie kan mij vertellen waar ik op moet letten, en welk bouwjaar het beste is. Is lpg rijden aan te raden?

  • The Garage

    Geachte John,een zeer goede keuze, kom echter eens langs, wij hebben er een aantal op voorraad , welke met zorg in Zwitserland zijn uitekozen, dan kun je eens proeven en jezelf ervan overtuigen of het de goede keuze is of niet. al onze auto's behouden trouwens hun vaste inruilwaarde gelijk aan de aanschafprijs.De meeste rijden op LPG , en daar hebben sinds lang goede ervaring mee.Tot ziens, Lionel Logchies.

    Oh Ja, al onze auto's worden door de RDW gekeurd en van een jaar APK voorzien, des ondanks mag de auto iedere onafhankelijke keuring ondergaan, twee weten soms meer dan één.Groetjes.

  • Peper

    John

    Je wilt een xj-6 gaan kopen, je moet dan wel van sleutelen houden en je moet de ruimte hebben.

    Ook om deze redenen heb ik (nu 5 jaar geleden) een xj40 gekocht en niet van 1989 (deze geeft namelijk ook problemen) maar de 1990 serie.

    Dus je koopt een xj6 (incl gereedschapset) of een xj40 incl rijplezier.

    Bel me voor de prijs van mijn xj40, deze doe ik nu weg ivm aanschaf xk8.

    023-5477611 en vraag naar pascal.

  • R.A. Huisman

    Wat een ongenuanceerd bull-@!#$ verhaal…………….

    Een slechte XJ-6 Series 1/2/3 , rijdt net zo besodemieterd als een slechte XJ-40 , of wat voor ander type dan ook !!!

    Mensen die denken “voor weinig” een perfecte Jaguar/Daimler aan te kunnen schaffen , moeten ALTIJD rekening houden met reparatie's etc.

    Daar is de prijs dan ook naar…………

    Hier staat tegenover dat je van een goed exemplaar een hoop rijplezier mag verwachten (met normaal onderhoud !!!) , maar dat kost een paar centen…………..

    Een XJ-40 vergelijken met een Series 1/2/3 , slaat natuurlijk nergens op…………

    Sorry als ik pissed-off overkom , maar elk type heeft zo zijn plus en minpunten. Het is maar net waar je voor kiest………….

    Met vriendelijke groet : Rob Huisman.

  • Ronald de Rooij

    En de reacties hieronder, geven John helaas nog nauwelijks antwoord op zijn vraag. Ik zou het ook weleens willen weten, maar dan voor een xj12. LPG rijden is volgens mij bij de meeste auto's niet aan te raden, dus ook bij een Jag niet (koppakking en uitlaatkleppen !). Maar dat is mijn bescheiden mening.

    Ik ben het met Huisman zijn conclusie eens. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. Maar goed. Ik heb van een Jaguar eigenaar begrepen dat de Jags vanaf 1987 beter zijn dan die van daarvoor. Alles staat of valt met onderhoud echter… Ook heb ik begrepen dat de overname door Ford wederom kwaliteitsverbeteringen gebracht heeft. Wanneer dat was, weet ik niet meer.

    Jags blijven echter Engelse auto's. Een beetje slordig geconstrueerd. Kijk maar eens onder de motorkap. Chaos. Veel te veel onderdelen, en dus niet goed ontworpen. De passingen zijn ook niet tot op de duizendste milimeter, zoals bij Japanners wel het geval is. Het materiaalgebruik is niet consequent. Het interieur is heel goed, de onderdelen van het technische gedeelte wisselen sterk van kwaliteit. De bouwkwaliteit is mogelijk nog wisselender. Engelse arbeiders zijn geen Jappen die iedere week een paar uur met elkaar gaan doornemen hoe boutje x nog beter onderdeel y kan monteren…; ze gaan het liefst een half uur vroeger naar huis… Je kunt dus, met geluk, een goeie treffen maar er zitten ook veel “maandagmorgen-exemplaren” tussen.

    En toch….. Een Jag kent zijn gelijke niet, voor de liefhebber met voldoende Euro's en een soepele houding ten opzichte van irritante en soms kostbare plaaggeesten in de auto.

    Ronald de Rooij, die last heeft van de Engelse Ziektejohn schreef:

    >

    > Ik wil een klassieke xj kopen. wie kan mij vertellen waar ik

    > op moet letten, en welk bouwjaar het beste is. Is lpg rijden

    > aan te raden?

  • R.A. Huisman

    Hallo Ronald en John ,

    Bij deze ;

    Het is waar dat een motor die op gas loopt eerder versleten zal zijn.

    Dus ;

    Hoeveel kilometers heeft de wagen op gas gereden ?

    Is er gas op een gereviseerde of gebruikte motor gekomen ?

    Dit geldt voor alle merken auto's !

    Een Jaguar kan trouwens heel mooi lopen op gas ………………

    Waar je verder op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte Jaguar/Daimler is ;

    Niet zozeer kijken naar wat er niet goed is etc. , maar naar wat er al aan vervangen is.

    De rest die overblijft is dan een optelsom van te verwachten kosten.

    Als de vraagprijs in overeenstemming is met de uiteindelijke kostprijs als de wagen weer “ top-fit ” is , dan is het overzichtelijk.

    Is die overeenstemming ver te zoeken , laat hem dan maar lekker staan………

    Er zijn mensen die beweren dat een Jaguar/Daimler Series 1/2/3 bij 150.000 km. versleten is…………..

    Als je kijkt hoeveel van deze wagens nog rondrijden , dan zegt dat toch ook iets over de kwaliteit.

    Sommige exemplaren , die altijd goed onderhouden zijn , kun je makkelijk inzetten voor dagelijks gebruik.

    Ikzelf rijdt het hele jaar probleemloos in een XJ-6 coupé uit 1978 !

    Daar voeg ik dan wel aan toe , dat ik deze wagen gewoon goed onderhoud , en nergens op bezuinig !!!

    Hij heeft inmiddels bijna 300.000km. achter de kiezen.

    Vergelijk ik deze wagen met Jaguar/Daimler's die met matig onderhoud 150.000 km. gereden hebben ( ongeacht bouwjaar of type ) , dan ben ik snel uitgepraat , hoor !?!? Dus wat dat betreft…………….

    ONDERHOUD , is het sleutelwoord , met in het verlengde daarvan uiteraard de noodzakelijke reparatie's.

    Of deze nu mechanisch of electronisch zijn ; maakt niet uit. Hoort er allemaal bij !

    Ik adviseer mensen die geen technisch overzicht hebben , m.b.t. te verwachten kosten , een technische keuring door een betrouwbaar expert te laten uitvoeren.

    Dan is een eventuele miskoop redelijkerwijs te voorkomen.

    Zo kan ik nog uren door gaan ( zal ik niet doen , hoor !?!? ) ; Geen enkele auto is perfect , ook een Jaguar/Daimler niet.

    Maar een goed exemplaar ( van welk type dan ook ) is een genot om te rijden , te zien en te bezitten………….

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • eddy

    Hallo jag lovers,

    Als doordronken Jaguar volgeling,ik leef letterlijk en figuurlijk tussen de Jags en de Daimlers,ik struikel er zelfs over… heb ik deze conversatie gevolgt.Ik kan de reaktie van deheer Huisman zeer goed volgen,het zouden mijn woorden kunnen zijn.Ik heb het bijna allemaal gezien en meegemaakt, Mijn eerste exemplaren waren XJ6-sen van 68-73, gekocht met weinig geld, …ze hebben mij veel geld gekost.Een goed(koop) exemplaar is er eentje dat er niet alleen cosmetisch mooi uitziet, maar waarvan de ganse body & soul in goede staat verkeerd. Goed ONDERHOUD is inderdaad het sleutelwoord.Een goed exemplaar kost iets meer bij aankoop, maar achteraf hoeft u hem enkel te ONDERHOUDEN. Ik zie maandelijks mensen met een koopje die zich bij mij aanbieden om hun mooi opgesminkt exemplaar aan de draai te houden en , mijnheer het mag niet te veel kosten he………….Waarom rijden we dan met een JAGUAR????????? Er zijn echter nog een massa's prachtbeesten te vinden, ikzelf amuzeer mij met Jags vanaf 1987 tot heden. Een XJ40 is nu makkelijk te vinden tussen 4000 en 7500€ in degelijke staat. Deze laten zich zelfs zeer goed op gas rijden en ik ken meerdere exemplaren die de 500.000 km reeds hebben overschreden.Zelf rijd ik in een Daimler uit 88 met ong. 370.000 km op de teller op LPG, en een XJ6 1995 met 235.000 km eveneens op LPG.Waar het hier dus op aan komt; maak het uzelf niet moeilijk, zoek geen goedkope, maar simpelweg een goede.

    Wat de techniek betreft van een XJ40; voor de leek die de motorkap opent ziet het er misschien wat ingewikkeld uit, maar technisch is dit een juweeltje om aan te werken.En we kunnen zo nog uren doorgaan……

    Groetjes

    Eddy

  • R.A. Huisman

    Hallo Eddy ,

    Kennelijk zitten wij aardig op dezelfde golflengte………… Leuk !

    Net als jij stoei ik de afgelopen 7,5 jaar ook dagelijks met Jag's en Daimler's , alleen ligt mijn specialiteit bij Series 1/2/3.

    Op dit moment heb ik er 14 staan in diverse prijs en kwaliteits-klassen , en het kost inderdaad een bom duiten om zo'n wagen weer in een goede , betrouwbare staat te krijgen……………

    Maar is er leuker werk denkbaar ?!?!…………….Ik denk het niet , hè ?!?!…………..

    We doen ons best………….!!!

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • rp

    Ik rijdt dagelijks met een 13 jaar oude Rover vitesse (2.7 ltr 6 cilinder) met bijna 365.000 km op de teller (alles op gas, eerste kop!). Ook hier gold en geldt : onderhoud! Deze auto krijgt van mij (nou ja, de garage) alle nodige onderhoud inclusief beurten. Een fantastische rij-auto.

    Maar nu naar Jaguar/Daimler, want ik wil graag een ouder type XJ gaan rijden, op gas dus. En dan het liefst het model voor de XJ40 want die “kijkt” veel liever uit z'n oogjes (eh, lampies).

    Ik verwacht dat het onderhoud zo'n beetje gelijk ligt met mijn Rover, evenals verzekering en wegenbelasting (wat weegt een XJ?)

    Ik lees hierboven o.a. “ik heb er 14 staan…..”, zijn deze voor de verkoop? En heb je dan een zeer goed exemplaar staan? Ik rijd circa 30.000/35.000 km per jaar.

    Ik heb 1 nadeel : tot nu toe moet de auto helaas buiten staan. (Ben wel bezig met een garagebox).

    Overigens, een beetje Jag ervaring heb ik reeds. Ik heb in 1990 een half jaartje met een XJS gereden (benzine-uitvoering).

    Rene

  • Ronald de Rooij

    Mensen, ik ben diep, maar dan ook diep onder de indruk. Echt waar. Bedankt. Ik weet nu minimaal twee betrouwbare adresjes waar ik zo een Jag zou willen kopen. Wat een passie ! Hulde !

    Mijn conclusie is helaas, dat ik nog even door moet sparen. Maar… wel goed dat ik het weet. Ik heb nog één vraag:

    Stel ik koop een goeie xj12 s3 en ik bezuinig niet op onderhoud… Wat ben ik GEMIDDELD per jaar aan onderhoud kwijt ? Ik rij rustig, weinig km, maar wel vnl. lange afstanden.

    Overigens bezuinig ik nooit op onderhoud, want dat geld verdient zichzelf terug en zorgt zo (uiteindelijk gratis) voor een betrouwbare machine voor de deur !

    Ronald de Rooij (die nu dus na 14 jaar nog maar even in zijn -echt waar- oerbetrouwbare Citroën BX 19 TRS aut. met 230.000 km verder gaat).