Jaguar XKR Coupe

  • Jack Meijer

    Ik wil een XK Coupe kopen van een paar jaar oud, maar vraag me af of het kwaad kan om een XKR te kopen. Ik rijd nl heel weinig (zo'n 8000 km per jaar), en vnl zijn dat hele kleine stukjes in de stad. Dus woon/werk ‘s ochtends en ’s avonds ritjes van een km of 6 en dan wat boodschappen (steeds een km of 3 a 4). En heel af en toe (elke 14 dagen) een ritje van 100 a 150 km in totaal op en neer.

    Graag advies, want de auto die ik op het oog heb is prachtig.

  • R.A. Huisman

    Hallo Jack ,

    Kleine stukjes rijden met wat voor wagen dan ook , is een grote slijtage-slag voor de motor !

    Voordat de olie op bedrijfstemperatuur is ( en dus optimaal smeert !!! ) , zul je toch minimaal zo'n 30 km. moeten rijden.

    Doe je dit niet , dan krijg je op termijn een zgn. “black-sludge”-motor.

    Het is dus zeer belangrijk om zeer hoogwaardige olie te gebruiken , en deze om de plm. 5.000 km. te verversen.

    Het spreekt voor zich , dat “planken” uit den boze is.

    Een XK-R is bij uitstek een scheurijzer , dus zul je je echt in moeten houden om hem niet “af te trappen” op kleine afstanden !!!

    Onderhoud je zo'n wagen heel precies , dan zul je er heel lang erg veel plezier van hebben.

    Sla je dit advies in de wind , dan garandeer ik je dat je er heel verdrietig van gaat worden !

    Succes gewenst.

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Jack Meijer

    Rob,

    Bedankt voor je advies. Betekent dit dat ik in principe beter helemaal niet dit type auto moet kopen, of is een gewone XK8 of een XJ geschikter voor mijn“ rijstijl”?

    Ik rij nu in een 6 cyl. Lexus, en heb daar nooit problemen mee. Komt dat omdat een 6 cyl. minder gevoelig is?

    (ja sorry, heb de ballen verstand van motoren, weet alleen wat mooi is!!)R.A. Huisman schreef:

    >

    > Hallo Jack ,

    >

    > Kleine stukjes rijden met wat voor wagen dan ook , is een

    > grote slijtage-slag voor de motor !

    > Voordat de olie op bedrijfstemperatuur is ( en dus optimaal

    > smeert !!! ) , zul je toch minimaal zo'n 30 km. moeten rijden.

    > Doe je dit niet , dan krijg je op termijn een zgn.

    > “black-sludge”-motor.

    > Het is dus zeer belangrijk om zeer hoogwaardige olie te

    > gebruiken , en deze om de plm. 5.000 km. te verversen.

    > Het spreekt voor zich , dat “planken” uit den boze is.

    > Een XK-R is bij uitstek een scheurijzer , dus zul je je echt

    > in moeten houden om hem niet “af te trappen” op kleine

    > afstanden !!!

    > Onderhoud je zo'n wagen heel precies , dan zul je er heel

    > lang erg veel plezier van hebben.

    > Sla je dit advies in de wind , dan garandeer ik je dat je er

    > heel verdrietig van gaat worden !

    > Succes gewenst.

    >

    > M.v.g. : Rob Huisman.

  • Ronald de Rooij

    Sja, zoals ik al eerder schreef, Jappen geven bijna nooit problemen… Maar of het nou mooie auto's zijn met karakter ?? Je zult een afweging moeten maken. Ik ga helemaal met dhr. Huisman mee.

    Dus…. Maak uw keuze.

    Ronald

  • R.A. Huisman

    Beste Jack ,

    In principe slaat het voorgaande op alle auto's.

    Het maakt dus niet uit voor welk type Jaguar/Daimler je zou kiezen.

    Voornamelijk kleine afstanden rijden , is (zelfs voor een Lexus) op termijn funest.

    Gewoon zeer goed onderhoud plegen is de enige remedie……………

    Waarschijnlijk doe jij dit met jouw Lexus ook ?!?!…………

    Koop dus lekker die XK-R , als die jouw hart gestolen heeft.

    After all , een Jaguar/Daimler koop je vanuit emotie……………..

    Succes ermee.

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Jack Meijer

    Jongens, bedankt! Alles is me helemaal duidelijk. Tuurlijk koop je zo'n auto omdat ie te gek is, en dan moet ik er maar wat extra onderhoud voor overhebben.Trouwens, m'n Lexus is ook best wel byzonder, het is een Coupe model uit '95, dat alleen voor de Amerikaanse markt gemaakt is, een zg SC 300. Als je iemand weet die een hele aparte en goede auto zoekt hoor ik het graag….