trillen xj6 serie 3

• M.J. Wollenstein

Hallo,

Bij mijn xj6 serie 3 onstaat vanaf ongeveer 100 km/h een trilling, deze wordt bij hogere snelheid iets minder maar blijft duidelijk aanwezig.

Net of de wielen gebalanceerd moeten worden.

Dit is echter niet het geval, is al gedaan maar het trillen blijft.

Is er misschien iemand die dit ook heeft gehad of een idee heeft wat dit kan zijn.

Bij voorbaat dank,

M.J. Wollenstein

• Ronald de Rooij

OK, gaat-ie…

Banden (canvasbreuk) zal wel niet, omdat de wielen net gebalanceerd zijn

Los wiel (idem, maar je weet het niet…)

Cardanas in onbalans (lager ?)

prise as ? zal ook wel niet, want dan zouden er toch bijgeluiden moeten zijn

motor (loopt-ie nog wel op 6 cylinders ?)

motorsteun of motorsteunrubber ?

Dit is wat ik zo kan verzinnen… altijd lastig, er draait zoveel rond in zo'n auto en alles wat ronddraait kan onbalans veroorzaken en dus trillen…. Een meer ervaren monteur betere ideetjes ?

Sukses !

Ronald

• Ronald de Rooij

o ja, licht aanlopende remmen en een iets kromme remschijf ???

Ronald

• ron

Ik weet nog wel uit eerdere ervaringen en verhaaltjes dat je twee soorten trillingen hebt. Een uit de voorwielen en die moet je vooral in je stuur voelen(uitbalanceren kromme schijf etc). De andere komen van de achterwielen en voel je duidelijker door de gehele auto en uiteraard moeilijker op te sporen maar de eerdere conclusie van een aandrijfas is nog niet zo'n verkeerde en in die lijn zou ik zeker gaan zoeken.

Heel veel succes.

• R.A. Huisman

Hallo Mr. Wollenstein ,

Ook ik zit te denken aan onbalans in de aandrijflijn.

Vaak is wat U beschrijft het gevolg van een “ingezakt” aandrijfas-ophangingsrubber.

De lagering lijkt op het eerste gezicht(-gevoel) oké te zijn , maar het rubber is dan “op”.

Kijk hier eens naar…………

En hoe is het met de rondheid van de banden ?

Heeft de wagen voor langere tijd op een en dezelfde plek gestaan ?!?!…………….

M.v.g. : Rob Huisman.

• Marco

Ik heb een SII uit CH waarvan bekend is dat deze een tijdje op dezelfde plek heeft gestaan (staat in onderhoudsbericht vorige eigenaar). Ook ik voel vanaf 100 a 110 km/h tot zo'n 125 a 130 km/h trillingen in het stuur die overslaan op het dashboard. Het komt me dus bekend voor. Het loopvlak kan dan afgevlakt zijn. Wel jammer want dat is net de snelheid die je op de snelweg wilt aanhouden.

Succes

• Babak

Hallo,

je kan het laten verhelpen om eerst uitlijnen en daarna alle vier wilen laten finish balanceren.

groeten Babak