koeling XJ6 s6

• Jean

Hallo,

De viscokoppeling is stuk en ik wil deze dus vervangen door een electrisch exemplaar. Heb op de sloop een grote fan gevonden die ook nog veel wind maakt.

Wordt aan de achterkant van de radiator gemonteerd, de bediening middels een handschakelaar en middels een temp voeler.

Om dat laatste gaat het nu.

Er zit een thermostaat in die bij 88grC open gaat.

De vraag is nu: Bij wat voor temp moet die voeler schakelen en waar moet ik hem monteren ( die voeler)

Volgens mij zit het zo: Voeler schakelen bij 88 a 90grC en monteren onder in de retour slang onder aan de radiator. Waarom in de slang, omdat dan de radiator niet eruit hoeft om de aansluiting van de voeler te solderen.

Klopt dit zo, heeft iemand hier ervaring mee?

Nu zal die fan dus blijven lopen zolang de watertemp te hoog is, dus ook als de motor niet loopt. Maar als de motor niet loopt, loopt de waterpomp ook niet en is er dus geen circulerend te warm water. Waarom moet die fan dan nog “na lopen”?

Of is er toch iets van circulatie omdat het water warm is?

Nou genoeg stof tot na denken…alvast bedankt

Jean

• M. Focke

Bij mij zit er op mijn xj6 serie 2 uit 1975 een dubbele electrische ventilator uit een ford sierra, de voeler zit onderin radiator naast de retourslang. Werkt uitstekend, wel loopt hij niet nadat het contact uitgezet is.

MVRGR

Martin Focke