motor stottert een beetje stationair

• Michiel

Hallo,

Mijn 89-er XJ 6 4.2L loopt een beetje vreemd stationair als ie warm is. Bijvoorbeeld voor het stoplicht, in drive, is het net alsof er af en toe een overslaat, soort plofje hoor je dan. Ook voel je het aan de auto, omdat ie in drive staat voel je een trilling in de beweging die hij wil maken (nl vooruit rijden), maar omdat ie dan dat plofje geeft schokt ie even.

Ik heb de bougies al vervangen. Heeft iemand een idee? Misschien iets met de injectie?

• Ronald de Rooij

Het plofje geeft m.i. aan dat er onverbrand benzine-luchtmengsel in de uitlaat komt en daar alsnog verbrandt. Wat ook kan is backfire dus dan komt het in het inlaatkanaal. Dat laatste is ernstiger, want dat kan in het ergste geval nogal wat schade veroorzaken.

Het ligt dus niet aan de injectie, denk ik, want er is mengsel, het wordt alleen soms even niet verbrand. Ik zou doorgaan op de ingeslagen weg en vanaf de bougies het hele ontstekingssysteem stap voor stap controleren en zonodig vernieuwen. Volgende stap is dus bougiekabels, enzovoorts.

Nu ben ik geen automonteur, ik ben alleen maar een onhandige zoon van een automonteur die benzine in plaats van bloed in zijn aderen had… Echte kenners een beter idee ?

Ronald

• R.A. Huisman

Hallo Michiel ,

Check je gaskleppositie-sensor eens……………..

M.v.g. : R. Huisman.

• eddy

De injectoren die niet fijn meer spuiten geven dit zelfde verschijnsel.

Zo die weet weer waar hij overal moet kijken.

Eddy

• michiel

Mensen, bedankt voor al het werk waar jullie me mee opzadelen…

Ik zal zeker het een en ander eens gaan inspecteren. Hij moet natuurlijk wel lekker fris en fruitig zijn voor de zomer.

Bedankt en ik zal het laten weten als er vooruitgang is.