Ik was aan het rondneuzen voor een xj12 series III, maar vandaag ben ik bij een jaguar-enthousiast in Bunnik geweest (de echte kenners weten waarschijnlijk nu wel wie). Hij adviseerde mij in bedekte termen om eerder uit te kijken naar een xj 6.
Een paar uitspraken die hij vanmiddag deed:
“Alleen de bougies wisselen van een xj12 kost al 2,5 uur en de xj 6 motor reageert net zo goed op het gas.” “De XJ12 stelt bij optrekken toch iedere keer teleur”. Een xj12 motor heeft pas meerwaarde boven 130 km/u“ (ik rij zelden harder, hoogstens op vakantie in Duitsland). ”Beide motoren zijn betrouwbaar en houden het even lang uit."
Voor de rest sloot hij zich helemaal aan bij de verhalen van Eddy en Rob. “Koop een goeie en je bent uiteindelijk goedkoper uit.” Hij had ook minder goede staan, overigens, en hij maakte daar geen geheim van… Nou ja, op hun website staat al dat verkopen niet hun sterkste punt is… charmant… Ik moest hem overigens onder een Jag vandaan trekken vanmiddag, is weer eens wat anders dan gladde verkopers in driedelig grijs… lachen !
Tja… Nu heeft die man mij wel aan het twijfelen gebracht. Hij had zowel 12 als 6 cylinders. Dus dat maakte hem niks uit.
Rob en Eddy, geen zorgen… ik kom ook bij jullie zeker nog eens langs in mijn oriëntatieronde…
Kortom: Is het waar dat je bij normaal gebruik even goed (en in gebruik goedkoper) bediend bent met een xj6 t.o.v. een xj12 of is er toch een wereld van verschil ?
Ronald (wiens laatste rit in een Jaguar alweer in 1970 was… een two-tone Mark X uit 1968 die helaas meer in, dan buiten de garage vertoefde… maar donders lekker reed)