….en die discussie liep van 24 tot 26 april, om precies te zijn. Ik had deze discussie aangezwengeld, overigens met een V12 series III in het achterhoofd. Bovendien heb ik bij het engelse tuningbedrijf AJ6, gespecialiseerd in het opvoeren van Jaguar V12 motoren (alsof je dat nou nodig hebt….) ook navraag gedaan bij ene Roger Bywater die over die V12 een heel artikel heeft geschreven dat op Jaglovers staat.
Toen heb ik alle input op een rijtje gezet en de volgende conclusie voor mezelf opgeschreven:
Conclusie (V12 motor): De experts zijn het eens over het feit dat de injectiemotoren loodvrij 98 kunnen tanken en de katalysator (v.a. nov. 1988) op loodvrij 95 vanwege lagere compressie. Over de exemplaren met carburateur (Series I en II en de eerste exemplaren van Series III) worden de experts het niet eens… De Nederlandse experts houden vol dat hier loodhoudende benzine in moet, de Engelse experts op Jaglovers en AJ6 houden vol dat ook deze motoren loodvrij kunnen tanken.
Over de octaanbehoefte is iedereen het wel weer eens.
Dat is dus een kleine samenvatting van mijn naspeuringen tot nu toe. Ik ben ermee uit de brand, want ik zal ooit een XJ12 series III kopen met injectie. Daarover zijn de meningen dus niet verdeeld. Ik hoop dat jij er ook mee geholpen bent.
Ronald de Rooij