temperatuur motor

• M. Focke

Hallo,

Ik heb een XJ-6 serie 2 4.2 L uit 1975, als ik een eindje met de auto gereden heb (10 km of zo) en ik zet de motor stil dan geeft op dat moment de temperatuur meter aan dat hij nog (relatief) koel staat. Als ik het contact dan na een minuut of 5 weer aanzet geeft hij eigenlijk een veel hogere temperatuur aan. Is dit normaal???

Hoop dat jullie dit weten, ik heb ondertussen al voor extra koeling gezorgt doormiddel van een electrische ventilator, maar ik heb geen flauw idee of ik nu koeling genoeg heb om fatsoenlijk met LPG te rijden.

MVRGR

Martin Focke

• Frans Harkema

Hoi Martin,

het verschijnsel dat de temp. van het blok iets oploopt nadat de motor is uitgezet is normaal. De warmte die nog in het blok zit wordt niet afgekoeld doordat de koeling is stilgezet. (Vooral s'zomers hoor je de zelfdenkende fan van auto's nog wel eens aanslaan, kort nadat de motor is uitgeschakeld.) Als alles normaal functioneert moet de temp. weer iets zakken als je de motor weer start. Om er zeker van te zijn dat de koeling naar behoren werkt (en dus ook de electrische fan), kun je de motor een tijdje stationair laten draaien nadat je een stuk hebt gereden zodat de motor goed op temp. is gekomen. Als de temp. dan niet stijgt zou de koeling in orde moeten zijn.

Succes, Frans.

• Ronald de Rooij

…en zelfs dan mag de temperatuur eerst nog wel even stijgen… die koelfan slaat niet voor niks aan.

Kortom.. niks aan de hand, lijkt me.

Ronald

• M. Focke

Allemaal bedankt voor de tips ik heb het probleem reeds opgelost door twee grotere ventilatoren te plaatsen.

MVRGR

Martin FOcke