rook

• wim

Wie kan mij advies geven over het volgende: Uit de uitlaten van mijn xj6 s2 komt veel zwarte troep wat neerslaat op bijvoorbeeld de garagedeur, tevens rookt hij behoorlijk, is hier wat tegen te doen (buiten een revisie om dan)??

En ik heb via internet Moly-Premium besteld als toevoeging aan de olie om het roken tegen te gaan, is dit een goed idee of niet???

Alvast bedankt voor de reactie.

Wim

• R.A. Huisman

Hallo Wim ,

Jouw bericht lezend vrees ik dat de motor van de XJ versleten is.

Revisie kost al gauw plm. € 8000,=

Dat is in mijn optiek geen interessante optie…………..

Als ik jou was zou ik gewoon een goede ruilmotor in-(laten)bouwen.

Reken in dit scenario op plm. € 2000,= / € 2500,=

Dit is incl. een grote beurt etc………….(bij mij althans………).

V.w.b. de olietoevoegingen ;

Persoonlijk ben ik hier absoluut niet van gecharmeerd , omdat je dan gaat knoeien met de specificaties v.d. desbetreffende olie.

Slijtage is misschien tijdelijk iets op te heffen , maar het blijft een “paardemiddel”……………

Versleten is versleten , daar kun je gewoonweg niets meer aan doen……………

Uiteraard begrijp ik dat je niet zit te wachten op dit soort berichten , maar ook een Jaguar is ooit op………..

Ik wens je succes ermee ,

M.v.g. : Rob Huisman.

• wim

Bedankt voor de reactie, het vreemde van deze motor is dat hij prima loopt en start en nog geen 110000 km heeft gelopen (?), maar goed, een ruilmotor is op termijn een goede optie.

Dus misschien probeer ik die termijn nog wat te rekken door toch wat toevoeging te gebruiken.

Wim.

P.S.

Wat natuurlijk wel belangrijk is of de staat van deze jag de investering van een ruilmotor nog wel waard is (in mijn optiek overigens wel).

• Marco

Wim,

Onze auto heeft ook last van het neerslaan van zwarte troep gehad (vooral net na starten door vocht in de uitlaat). Ik ben technisch een leek, dus ik zal zaterdag even navragen wat dat bij onze auto is geweest. Volgens mij kwam het door een combinatie met LPG, waar de auto bij 80 km/h op benzine erger begon te smoken dan de sigaren van Churchill ooit gedaan hebben………………….

Ook waren de contactpuntjes in no time naar z'n grootje en aanslag op de bougies.

Na fatsoenlijke afstemming was het verholpen. Maar als ik Rob's commentaar lees ben ik bang dat we het niet over hetzelfde hebben. Maar goe d, ik vraag het nog even na.

• wim

Marco,

Alvast bedankt, en wie weet heb ik er toch wat aan.

Wim.

• Joel

Je moet je afvragen of het echt zwarte rook is, of blauwe.

Zwarte rook (te rijk mengsel) kan komen door een verkeerde afstelling, een slechte vonk of een te rijk mengsel bij de koude start bijvoorbeeld. Als ie verder goed loopt, zou ik het daar in zoeken. En de auto met de neus richting garage zetten ipv met de uitlaten er naartoe ;-)

Als het blauwe rook is, moet je je zorgen gaan maken en alvast gaan sparen voor revisie…… Maar dan moet je ook olieverbruik hebben…

Joel

• Jean

Die “platen op de garagepoort” heb ik ook gehad. Vervolgens de auto inderdaad gechecked en deze was oké. Toen heb ik de uitlaten verlast. Opties is er niets veranderd, maar daar waar de uitlaat achter uit de auto komt, is een gat in de uitlaat gemaakt. En achter het “gat aan de onderkant” de pijp dicht gemaakt. De uitlaatgassen gaan dus nu achter de auto omlaag terwijl de uitlaat gewoon naar achter wijst.

Jean