Airco defect!

• Thomas

Jaguar vrienden,

“Mijn Airco is stuk” is een beetje een ruime vraag. Om iets specifieker te zijn zal ik het toelichten: Afgelopen zaterdag is er een poging gedaan om de airco van mijn XJS '76 te vullen (waar je het eerst aan denkt), inmiddels was er geconcludeerd dat er geen gas meer aanwezig was.

Omdat het type gas wat er in 1976 gebruikt werd moeilijk te verkrijgen is, is er eerst gekeken of de airco wel aansloeg. Dit is getest mbv gewone stikstof en de conclusie was dat de druk in mijn airco goed blijft en als je aan het wiel draait voorop de airco motor wordt er druk opgebouwd. De pomp lijkt goed te zijn.

Echter; de airco slaat niet aan!

Nu weet ik dat de airco uit een wat ouder type jag een complex verhaal is. Waarschijnlijk moet het probleem worden gezocht op gebied van sensoren en elektronica, en dan haak ik af.

Heeft iemand een uitkomst voor mijn defecte airco, t is op dit moment wel erg warm in Nederland en zwart leer brengt ook niet echt verkoeling.

vriendelijke groeten,

Thomas van Middelkoop

• R.A. Huisman

Hallo Thomas ,

Wat ik zo op afstand denk op te kunnen maken uit jouw verhaal , is het volgende ;

Het is geen betrouwbare test , om de magneet koppeling in te drukken en vervolgens aan de poelie te draaien.

De meeste versleten compressors geven de indruk toch nog druk op te bouwen , maar hebben belast echt niet meer genoeg capaciteit.

Wat ook mogelijk is , is dat de magneetkoppeling niet inslaat.

Of dat de thermo-kraan tegen het schutbord defect is.

Of dat men de koelwaterslangen niet goed heeft aangesloten.

Gebeurt vaker , als blijkt dat de kachelradiateur lek is , b.v……………

Of dat er iets “achter het dashboard” niet functioneerd zoals het hoort.

Of dat de bedrading v.d. compressor niet goed is aangesloten.

Het kan ook een combinatie zijn van voornoemde punten…………

V.w.b. R12 ; Geen probleem hoor ?!?!

Maar het leuke van een gereviseerde “apco-compressor” is , dat die al zijn aangepast voor R134A.

De kosten vallen reuze mee…………..

Maar goed , je moet dan wel zeker weten dat de airco-compressor daadwerkelijk defect is en dat er niet b.v. luchtinlaatbuizen loszitten , ofzoiets………..

Werkt de verwarming b.v. wel goed ???

Hoe dan ook , succes gewenst ,

M.v.g. : Rob Huisman.

• Thomas

Rob,

Bedankt voor de tips. Het wordt dus nog even zoeken, ik zal eens verder kijken en de aangedragen suggesties nalopen. Voor hoever ik daartoe in staat ben.

Antwoord op de vraag of mijn verwarming naar behoren functioneerd is: Nee, hij genereert allen warme lucht.

ps. De vervanger van R12; X12 is via een kennis nog prima aan te komen.

vriendelijke groeten,

Thomas