Gas in een SIII, V12

• Tony

Hoi,

Ik heb een S III, Souvereign 5,3 V12 HE uit 1983.

Het mooiste zou zijn om hier LPG in te leggen.

Kan dit zomaar of heeft de motor nog aanpassingen nodig?

Indien de motor aangepast moet worden, is het dan een idee om een 6.0 V12 uit een XJ40 er in te hangen? Zowiezo ook omdat het wat modernere motoren zijn dan die uit de S III? Maar kan dat of moet er dan teveel verbouwd worden?

groeten,

Tony

• R.A. Huisman

Hallo Tony ,

In principe kan er zonder veel aanpassingen gas in een V-12 gebouwd worden.

Hoe succesvol deze operatie zal zijn in de praktijk , hangt geheel af van de origineelheid v.d. motor en het aantal reeds afgelegde kilometers…………..

Ik heb V-12 motoren meegemaakt die het erg goed deden op gas.

Maar even zovaak heb ik er regelrechte drama's mee meegemaakt.

Denk dan b.v. aan ;

Prima lopend op gas , maar niet meer goed lopend op benzine…………..

Of andersom.

En zo zou ik een hele reeks op kunnen noemen , van storingen die met elkaar samenhangen i.v.m. gasinbouw…………..

In mijn optiek moet een V-12 gewoon op benzine rijden.

Het hele ontwerp v.d. motor is daar ook voor bestemd.

Het blijft een risico , maar 1:5 , met de huidige benzine prijzen , daar wordt je natuurlijk ook niet vrolijk van , dat snap ik best…………

Aan de andere kant , weet je dit natuurlijk wel als je besluit een V-12 aan te schaffen………………..

Ik denk dat je met een hele hoop aanpassingen , best wel een moderne V-12 in jouw Series 3 zou kunnen bouwen.

Ik ben alleen bang dat je je de hartkleppen scheef schrikt , als je hoort wat zo'n geintje gaat kosten…………..

Maar goed , zoals altijd ; het is maar wat je wilt , en er voor over hebt………….

M.v.g. : Rob Huisman.

• Ronald de Rooij

Haha ! Die kende ik nog niet… “Je hartkleppen scheefschrikken”!!

Kortom, hik ik nog ff na… het is blijkbaar altijd “je hartkleppen scheefschrikken” als je een V12 rijdt… Ofwel bij de pomp, ofwel bij de LPG ombouw, ofwel bij het inzetten van een modernere variant motor.

Lekker is dat… Maar, ik blijf gewoon doorsparen, hoor.

Ronald