xj 40 met toerenbegrenzer?

  • W Vervoorn

    Beste jaguar vrienden.

    Ben in het bezit van een Jaguar XJ 40 en daar erg tevreden over.

    Maaaaaar!

    Ze start als de beste….

    Loopt stationair als een naaimachine…..

    Tot 2000 RPM draait ze waanzinnig….

    Maar dan ……over met de pret, ze begint ontzettend te hoesten en stotteren en het lijkt er op alsof er een toeren begrenzer ingeschakeld word.

    De storing is vrijwel konstant, wat ik daar mee wil zeggen dat de storing altijd optreed, het is dus niet zo dat ze het soms wel goed doet en dan weer niet.

    Wie heeft er een idee wat er met m'n Jag aan de hand is?

    Op voorhand voor iedere reactie…. Thanks!

    Groeten Wilco

  • R.A. Huisman

    Hallo Wilco ,

    Check het volgende eens :

    -Verstopt brandstoffilter ?

    -Verstopt luchtfilter ?

    -Gaskleppositie-sensor defect ?

    -Vervuilde injectoren ?

    -Vacuum lekkage ?

    -verstopt engine-breather filter ?

    -Heeft soms iemand aan de computer lopen draaien , of zit er een storing in ?

    -Ontsteking wel ok ?

    -En zo kan ik nog wel even doorgaan…………

    Kortom , moeilijk te zeggen zo op afstand.

    Vraag het eens aan Eddy Janssen van Jags be , hij is gespecialiseerd in XJ-40.

    Zijn mailadres kun je elders op deze pagina vinden………..

    In ieder geval succes ermee.

    M.v.g.;

    Rob Huisman.

  • W Vervoorn

    Beste Hr Huisman

    Als eerste natuurlijk dank je wel voor de reatie, ik zal de dingen die je opgenoemt hebt als eerste maar kontroleren om te kijken of hier het probleem zit of misschien wel de problemen.

    Moet er bij zeggen dat ik zeker een Jaguar liefhebber ben het is namelijk m'n werk maar ben meer gespecialiceerd in het plaatwerk en restaureren en daarbij ook in de wat oudere modelen zoals de MK en XK en deze zijn een stuk minder gekompliceerd dan m'n resentelijk gekochte XJ 40.

    Dus vandaar misschien wel deze (dome) vraag maar kun je mij vertellen waar de engine breather filter zit, deze vraag namelijk omdat ik ze van de week hebt laten warm draaien omdat ik ze (blijft een dame) plaatwerk technisch aan het herstellen bent en daarbij wel eens moet verzetten wat natuurlijk niet bevordelijk is om ze steeds maar even te laten draaien, het volgende gebeurt, dat ze na een tijdje na een paar keer gas gegeven te hebben ontzettend begint te roken en wel echt blauwe rook, olie dus.

    Bleek dat er behoorlijk wat olie bij de inlaat zijde terecht gekomen was.

    Dus vandaar m'n vraag, misschien is er een verband tussen de engine breather filter en de olie

    Hr Huisman een heel fijn weekend en ik hoop dat ik wederom een reactie van Uw krijg

    Vriendelijke groet Wilco.

  • R.A. Huisman.

    Hallo Wilco ,

    Even een paar dingen ;

    -Het engine-breather filter zit vooraan de bovenzijde v.d. motor.

    Het is een rubber kapje met een pijp eraan , die naar het luchtfilterhuis/inlaatspruitstuk loopt. Binnen in zit het filter.

    -Maar……… Ik lees net over die blauwe walm……….

    Dit kan betekenen , dat door het veelvuldig starten en even laten lopen , benzine via de zuigers in het carter is gelekt.

    Hierdoor wordt de smeerkracht van de olie nul komma nul……….

    Tevens zit het carter dan vol met benzinedampen. Als de motor dan warm wordt krijg je de effecten die jij beschreven hebt !

    Dan is er op zich niet veel aan de hand…….

    Gewoon een nieuw oliefilter en nieuwe olie erin , en gaan………….

    E.e.a. duidt echter wel op slijtage tussen ; zuigers/veren en cylinder-wand………

    -In het ergste geval is evt. slijtage v.d. motor de boosdoener……………

    Ik adviseer je om een compressie-test te doen , dan weet je het zeker.

    -Wat ook nog kan , is dat de wagen langere tijd niet gereden heeft voordat hij in jouw bezit kwam. Wellicht zitten dan de veren een beetje vast in hun groeven.

    De wagen “weer los rijden” is dan het beste.

    Kortom ; olie + filter vervangen , rijden (plm. 250 km.) , en dan de compressie meten……….

    Biedt dit geen oplossing ; dan de andere suggesties nalopen………….

    Succes ermee.

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Robert

    Neem het maar aan van Rob hij weet overal weg mee :-)

    Goed hoor z'n online garage zo leren we allemaal weer eens wat

  • W Vervoorn

    Beste Rob

    Ik heb een het luchtfilter gekontroleerd en brandstof filter dit omdat dit de het eenvoudigste was om mee te beginnen, moeilijk om te bepalen of een brandstof filter wel of niet voldoende doorlaat, heb de verbinding achter het filter los gehad en daar stroomde nog behoorlijk brandstof (ondanks dat de brandstof pomp niet draaide !?) door naar mijn idee in iedergeval voldoende maar zal deze toch vervangen, heb ze ook zonder luchtfilter laten draaien om te kijken of dit verbetering zou geven, maar wat ik eigelijk al verwachte was dit niet het geval wel kreeg ik op het display van het daschboard een fout melding die ik nog niet eerder had gezien n.l. fuel failure met daarbij een uitroep teken, dit zal wel niet op iets specifieks wijzen maar op een fout in het brandstof systeem, mocht deze fout melding wel iets specifieks betekenen wil je het mij dan laten weten?

    In ieder geval wel duidelijk volgens mij dat er een fout in het brandstof systeem zit.

    Brandstof die langs de zuigers in de olie terecht komt was mij wel bekend maar als ik het goed begrijp en dat uitleg van wat er gebeurt is met het olie probleem is dat er een ontbranding plaats heeft gevonden in het carter gedeelte waardoor er dus daar druk is ontstaan die de olie via de carter ontluchting het inlaat gedeelte in heeft geblazen en daar voor het rook probleem heeft gezorgt?

    Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt maar naar mijn idee kan dit wel de goede uitleg er voor zijn heb namelijk het inlaat gedeelte schoon gemaakt en het probleem is eiglijk geheel verholpen.

    Ze gaat aankomende week naar de spuiterij en daarna zal ik ze eerst weer in elkaar gaan zetten voordat ik weer met de motor verder ga.

    Rob in iedergeval nogmaals bedankt voor nu voor de tijd en uitleg en zeker voor de tips ben er zeker iets wijzer van geworden en ik laat je weten als ik ze weer goed aan het draaien heb en nogmaals mocht de foutmelding ‘fuel failure’ toch iets specifieks inhouden dan hoor ik dat nog graag van je.

  • R.A. Huisman

    Hallo Wilco,

    Ik ben blij te horen dat je inmiddels op de goede weg zit.

    Als je nu nog even de olie en het filter vervangt , moet in principe het probleem opgelost zijn…………….

    Op het moment dat het brandstofsysteem ontlucht is en weer op druk , zal de foutmelding op het computerdisplay ook verdwenen zijn.

    Succes verder met je XJ.

    M.v.g.,

    Rob Huisman.

  • Patrick

    Hallo Wilco,

    Het probleem wat jij hebt had ik ook, motor loopt als een zonnetje tot 2000rpm en even later gaf de boordcomputer de fuel failure aan. Bij mij was het probleem opgelost toen ik de sensor voor de ontstekings vervroeging had vervangen, deze zit op de krukas poelie. Mogelijk dat deze vervuild is en die ribbeltjes niet ziet of dat de sensor zelf stuk is, kijk hier dus ook even naar.

    Groets,

    Patrick

  • W Vervoorn

    Patrick…..

    Dank voor je reactie

    Had deze al schoongemaakt maar het probleem blijft zich voort doen, het kan natuurlijk zijn dat de zender gewoon stuk is en ik hem moet vervangen, ga dit zeker proberen.

    Vriendelijke Groet Wilco