Hallo Wilco ,
Even een paar dingen ;
-Het engine-breather filter zit vooraan de bovenzijde v.d. motor.
Het is een rubber kapje met een pijp eraan , die naar het luchtfilterhuis/inlaatspruitstuk loopt. Binnen in zit het filter.
-Maar……… Ik lees net over die blauwe walm……….
Dit kan betekenen , dat door het veelvuldig starten en even laten lopen , benzine via de zuigers in het carter is gelekt.
Hierdoor wordt de smeerkracht van de olie nul komma nul……….
Tevens zit het carter dan vol met benzinedampen. Als de motor dan warm wordt krijg je de effecten die jij beschreven hebt !
Dan is er op zich niet veel aan de hand…….
Gewoon een nieuw oliefilter en nieuwe olie erin , en gaan………….
E.e.a. duidt echter wel op slijtage tussen ; zuigers/veren en cylinder-wand………
-In het ergste geval is evt. slijtage v.d. motor de boosdoener……………
Ik adviseer je om een compressie-test te doen , dan weet je het zeker.
-Wat ook nog kan , is dat de wagen langere tijd niet gereden heeft voordat hij in jouw bezit kwam. Wellicht zitten dan de veren een beetje vast in hun groeven.
De wagen “weer los rijden” is dan het beste.
Kortom ; olie + filter vervangen , rijden (plm. 250 km.) , en dan de compressie meten……….
Biedt dit geen oplossing ; dan de andere suggesties nalopen………….
Succes ermee.
M.v.g. : Rob Huisman.