Carburateurs/ kwaliteit benzine

  • Marco

    Ik heb/wij hebben een SII 4.2 uit '76, die ook op LPG rijdt.

    De motor staat te laag afgesteld, maar kan niet hoger worden gezet omdat anders de motor zou verzuipen (en dat ie dan ook wel eens). Met name met een warme motor in de stad is het kritisch. Ik heb gehad dat de motor wel startte, maar wanneer ik 'm in D zette, dan sloeg ie net zo makkelijk af. Een rotonde is dan overigens ook niet prettig……..

    Op benzine gaat het overigens beter en zonder airco natuurlijk ook.

    Nou vertelde iemand mij dat dat te maken heeft met de carburateurs uit de SII, die hiervoor nogal gevoelig zijn, iets wat de SI niet heeft (schijnt te hebben). Is het mogelijk om de carburateurs uit een SI blok over te zetten op een SII blok? In hoeverre speelt het rijden op LPG een rol?

    Omdat we er nauwelijks mee rijden is ook de benzine kwaliteit op z'n minst twijfelachtig geworden. Het rijden op benzine zorgt dan ook voor wat rookpluimen. Met heel rustig rijden is dat te voorkomen, maar even het gas induwen zorgt behlve voor de rookpluimen ook voor inhouden motor. Het is overigens tijdelijk verholpen geweest.

    Heeft bovenstaande ook gevolgen/invloed voor de kwaliteit van de carburateurs? M.a.w. heeft de kwaliteit van de benzine tot gevolg dat de motor snel verzuipt, niet hoger afgesteld kan worden en nogal wat rookpluimen veroorzaakt?

    Nog even een andere vraag: Wanneer een automaat (in dit geval een Range Rover) niet goed schakelt van 1 naar 2 met een koude motor, maar na enig aandringen (lees: toeren maken) toch opschakelt en daarna probleemloos schakelt; kan dit te maken hebben met een oude versnellingsbakfilter/pakking?

    Graag hoor ik wat suggesties zodat ik op basis daarvan actie kan ondernemen.

    Met vriendelijke groet,

    Marco Langeveld

  • R.A. Huisman

    Hallo Marco ,

    N.a.v. jouw verhaal , het volgende ;

    Hoogstwaarschijnlijk is de koudstartcarburateur (A.E.D. = automatic enrichment device) “overleden”………..

    Hierdoor loopt de motor constant op choke , is het co-gehalte zo hoog dat een testkast het niet eens meer meten kan en krijg je dus de problemen die jij beschrijft.

    Voeg hierbij het feit dat de benzine oud is , dan is het een wonder dat de Jag nog lopen wil………

    Is de ontsteking b.v. wel in orde ?!?!……….

    Kortom ; ik denk dat het raadzaam is om de wagen eens goed na te laten kijken , om verdere achteruitgang te voorkomen !

    Dit kost natuurlijk “een paar cent” , maar zo door blijven martelen gaat je uiteindelijk veel meer kosten…………

    Loopt de wagen weer goed op benzine , dan is hij ook weer goed af te stellen op l.p.g.

    Jaguar/Daimler's zijn nu eenmaal auto's die regelmatig zorgvuldig onderhoud behoeven , het is niet anders………….!!!

    V.w.b. de bak v.d. Range Rover ;

    Ook dit kan een samenloop van omstandigheden zijn.

    Slijtage , rembanden die opgesteld moeten worden , verstopt filter , a.t.f. die niet helemaal joffie toffie meer is , etc.

    Een specialist op het gebied van deze wagens zou een diagnose kunnen stellen………. Dan kun je bekijken of je actie wilt ondernemen (of niet……).

    Succes ermee………

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Jean

    Marco,

    Ik sluit me volledig bij Rob aan.

    Ook ik heb dat soort problemen gehad, althans mijn Jag. Slecht lopen, verzuipen, niet aan het lopen te houden. Ik heb inderdaad alles wat met carbs en ontsteking te maken heeft goed af laten stellen. Dit lukte dus voor geen meter, koste een bak met geld en de JAG liep nog niet zoals het zou moeten.

    Bleek dat ook de koppaking stuk was, hierdoor slecht vacuum en dat had weer invloed op van alles en nog wat. Dus nadat ik zelf de koppaking vervangen had, met complete kop revisie, alles zelf af gesteld en klaar was kees. Mijn AED was ook “overleden”. Ik heb er nu geen op. Starten op LPG zonder probleem. Als het koud is, eerst cabs deels met benzine vullen en dan starten op LPG.

    Sucxj6,

    Jean

  • Vincent

    Wat ook nog wel eens wil voorkomen is dat de verdamper een te kleine capaciteit heeft. Om de motor dan toch goed op gas te laten lopen wordt vrijwel de gehele luchttoevoer afgesloten. Zeker als je dan op benzine gaat rijden leidt dat tot rookpluimen en verzuipen!

    Wie kan mij overigens aan een goede cylinderkop voor een xj6 4.2 helpen?

    Groeten,

    Vincent.

  • Marco

    Voncent,

    Het is inderdaad sinds er LPG inzit dat dit is gaan spelen. Rustig op benzine rijden gaat wel goed overigens.

    Ik zal navragen of dit een oorzaak kan zijn.

    Bedankt voor je antwoord.

  • Marco

    Rob,

    Bedankt voor je antwoord.

    Ontsteking is vorig jaar december gecontroleerd, maar door tijdsgebrek en niet flexibele stalling erg weinig meer gereden (ca. 600 km).

    Vorig jaar hebben we ook tijdelijk dit probleem gehad en toen bleken volgens mij in no time de bougies zwart aangekoekt te zijn. Timing is toen ook gedaan, maar daar merk je door de huidige problemen niets meer van.

    Ik zal kijken wat de koud start carburateurs gaan kosten. Als ik even terugkijk naar mijn vraag is een SI versie dan beter en zo ja, ook in een SII blok in te bouwen?

    M.vr.gr.

    Marco

  • Marco

    Jean,

    Ook jij bedankt voor je antwoord. Ik ben echter een redelijke leek. Ik kan dus zonder zo'n koud start carburateur???

    De auto start prima op LPG, al wordt nu wel geadviseerd op benzine te starten en darna over te zetten op LPG. Benzine doet het altijd. Ook na 3 maanden stilstand (sorry, ik heb het ook liever anders……….) start de motor prima.

    Ontsteking is in orde, maar kan altijd nog even navraag doen.

    Over een half jaar kan ie eindelijk thuis gestald worden en zal dan ook weer wat vaker vertroeteld worden.

    Ik lat nog wel weten via de site hoe het afloopt (maar kan nog wel even duren).

    M.vr.gr.

    Marco

  • R.A. Huisman

    Hallo Marco ,

    Toch weer leuk om te zien hoeveel reacties een vraag kan oproepen , niet waar ?!?!

    Alle aangedragen tips kunnen een rol meespelen.

    Toch ben ik van mening (zonder eigenwijs te willen zijn) , dat het probleem bij jouw Jaguar veroorzaakt wordt door een defecte A.E.D.

    Ik kom regelmatig Jaguar/Daimler's tegen die met dezelfde problematiek kampen als die van jouw…………

    In 95% v.d. gevallen is het vervangen v.d. A.E.D. de oplossing.

    Dit kan door ;

    - Gereviseerde A.E.D. monteren. (wel duur : plm. € 450,=).

    - Aangepaste A.E.D. monteren. (omgebouwd tot handchoke).

    - Zelf een choke maken van een injector.

    Zonder welke choke dan ook , wil wel als het warm weer is. Zodra het kouder wordt , is het slecht starten………….

    Het maken van een hand-choke berust in feite op niets anders dan het naar beneden trekken v.d. verstelbare sproeiers………….

    Ook dit is betrekkelijk eenvoudig te maken met behulp van twee kabels en een “trekknop” in het dashboard.

    V.w.b. de carburateurs van een Series 1 ; deze kunnen zonder probleem op een Series 2 gemonteerd worden.

    De vraag is alleen of dit wel noodzakelijk is ?!?!……….

    Je ziet wel dat er meerdere oplossingen voor handen zijn.

    Aan jou de keus wat je wilt………….

    In ieder geval succes gewenst.

    M.v.g. : Rob Huisman.

  • Marco

    Hmmmmm,

    Snelle kosten / baten-analyse leidt tot de hand choke!!

    Bedankt!