Ik heb/wij hebben een SII 4.2 uit '76, die ook op LPG rijdt.
De motor staat te laag afgesteld, maar kan niet hoger worden gezet omdat anders de motor zou verzuipen (en dat ie dan ook wel eens). Met name met een warme motor in de stad is het kritisch. Ik heb gehad dat de motor wel startte, maar wanneer ik 'm in D zette, dan sloeg ie net zo makkelijk af. Een rotonde is dan overigens ook niet prettig……..
Op benzine gaat het overigens beter en zonder airco natuurlijk ook.
Nou vertelde iemand mij dat dat te maken heeft met de carburateurs uit de SII, die hiervoor nogal gevoelig zijn, iets wat de SI niet heeft (schijnt te hebben). Is het mogelijk om de carburateurs uit een SI blok over te zetten op een SII blok? In hoeverre speelt het rijden op LPG een rol?
Omdat we er nauwelijks mee rijden is ook de benzine kwaliteit op z'n minst twijfelachtig geworden. Het rijden op benzine zorgt dan ook voor wat rookpluimen. Met heel rustig rijden is dat te voorkomen, maar even het gas induwen zorgt behlve voor de rookpluimen ook voor inhouden motor. Het is overigens tijdelijk verholpen geweest.
Heeft bovenstaande ook gevolgen/invloed voor de kwaliteit van de carburateurs? M.a.w. heeft de kwaliteit van de benzine tot gevolg dat de motor snel verzuipt, niet hoger afgesteld kan worden en nogal wat rookpluimen veroorzaakt?
Nog even een andere vraag: Wanneer een automaat (in dit geval een Range Rover) niet goed schakelt van 1 naar 2 met een koude motor, maar na enig aandringen (lees: toeren maken) toch opschakelt en daarna probleemloos schakelt; kan dit te maken hebben met een oude versnellingsbakfilter/pakking?
Graag hoor ik wat suggesties zodat ik op basis daarvan actie kan ondernemen.
Met vriendelijke groet,
Marco Langeveld