Revisie Diffrentieel XJ-S ???

• Ron

Ik heb inmiddels begrepen dat het gegons van mijn '88-er XJ-S V12 Convertible hoogst waarschijnlijk niet afkomstig is van een lager maar van slijtage van de diffrentieel (kort na de aanschaf moest ik ook veel olie bijvullen).

Zou dit kunnen kloppen?Mijn Jag heeft er 108.000 km op zitten.

Indien dit werkelijk het geval is,lijkt mij dat ik een aantal dingen zou kunnen doen,nl.:

1.een gebruikte achteras met diffrentieel er onder (laten)monteren,maar dit vind ik geen optie omdat je nooit weet hoe goed een gebruikte dif is…

2.Compleet nieuwe dif monteren

3.Een gereviseerde dif (met garantie) aanschaffen en (laten)monteren.

4.Mijn dif laten reviseren

Mijn vraag hierover is:zijn er in Nederland revisiebedrijven die ruimte hebben een dif uit-en in te bouwen en ook te reviseren?

Zou het niet een geval kunnen zijn van simpelweg wat shims vernieuwen,of is dit onzinnig?

Is zoiets zelf(zonder de beschikking over een brug,maar wel met enige handigheid op sleutelgebied)uit te voeren of onbegonnen werk?

Ik heb op de site van Jag-lovers niets kunnen vinden hierover.

Wie heeft hier een reactie op?

Alvast bedankt,

Ron.

• R.A. Huisman

Hallo Ron ,

In principe is het onmogelijk dat een differentieel al bij 108.000km. versleten is !

Aan de andere kant is het ook onmogelijk dat je bij zo'n kilometerstand al “zoveel” olie bij moet vullen………… Zeer vreemd………….

Wellicht is iemand ooit “vergeten” olie af te vullen ?!?! In dat geval zou het zo kunnen zijn , dat als je zonder olie in je diff. maar dapper door blijft rijden , de tandwielen dusdanig versleten zijn , dat deze speling voor gegons gaat zorgen.

In dat geval raad ik je toch aan om een goed gebruikt differentieel te (laten) monteren. ( lees : andere achtertrein ).

Je bent dan echt het voordeligst uit , geloof me…………

Een Jaguar diff. kan in principe makkelijk 350.000 km. of meer mee !

Voor plm. € 300,= / € 350,= heb je een goed gebruikt diff.

Het wisselen kan in een dag / ander halve dag gebeuren , dus van het arbeidsloon hoef je je ook de hartkleppen niet scheef te schrikken…………

Maar……………

Weet je wel 100% zeker dat het gegons in je diff. zit ?

Check de volgende delen ook eens , zij kunnen namelijk ook voor gegons zorgen ;

- speling kruiskoppelingen.

- onbalans in aandrijf-as.

- speling achterwiellagers.

- speling steunrubber/lager tussen-as.

- verkeerd gesleten/gemonteerde achterbanden.

Om een achtertrein te wisselen , is een brug inderdaad aan te bevelen , maar zonder kan in principe ook wel. Is alleen een beetje behelpen……….

Ik hoop voor jou dat je hier iets aan hebt , en wens je succes met de “operatie”.

M.v.g. : Rob Huisman.

• Ron

Goedendag Heer Huisman,

Bedankt voor uw snelle reactie,ik zal de door u opgesomde punten nalopen en hoop dan dat het euvel daarin zit.Er moest vlak nadat ik deze Jag gekocht had veel olie bij en er lekte een keerring,dus de kans dat hij lang met een te laag olieniveau rondgereden heeft is helaas zeer groot.

Mocht het zo zijn dat het probleem inderdaad in een versleten dif zit,heeft u dan een goede gebruikte/gereviseerde op voorraad?En zou u hem dan voor mij kunnen onderbouwen?

Zodra ik alles goed gecontroleerd heb,kom ik hier nog even op terug.

Tot zover,nogmaals bedankt,

Ron

• R.A. Huisman

Hallo Ron ,

Uiteraard hoop ik ook voor jou , dat het allemaal wel meevalt………

Mocht dit niet het geval zijn , en je bent toe aan een andere achtertrein , dan is mijn antwoord op jouw vragen ; Heb ik , en wil/kan ik…………

Evt. details bespreken we wel off-line , daar ik op dit forum geen reclame mag maken , ok ?!?!…………..

M.v.g. : Rob Huisman.

• Ron

Wederom bedankt,

Volgende week donderdag kan ik de punten op een brug nalopen,kan er dus eind volgende week op terugkomen.

Met vriendelijke groet en tot dan,

Ron