Fuel cat

  • Sjoerd

    FUEL CAT ? Het definitieve antwoord op ongelode benzine

    Jag friends,

    Onderstaande info kwam ik op een beurs tegen.Ogenschijnlijk een zeer praktische oplossing.

    Mijn vraag. Wie gebruikt de fuel cat? Wat zijn jullie ervaringen? Wat wordt niet verteld? Ben erg benieuwd. Alvast bedankt.

    De Fuelcat is een tin-katalysator die zowel in de brandstofleiding (?in-line?) als direct in de benzinetank (?in-tank?)kan worden geplaatst. Deze tin-katalysator heeft verschillende eigenschappen die de detonatiegevoeligheid van

    benzine onderdrukken. Bepaalde molecuulstructuren van benzine elementen worden door de Fuel Cat verbroken zodat een efficientere verbranding kan plaats vinde waarbij de kans op detonatie drastisch wordt gereduceerd.

    Een zeer belangrijk neveneffect van deze tin-katalysator is dat het nagenoeg dezelfde positieve smerende eigenschappen heeft als tera-ethyl lood.

    In de Fuel Cat zit een tin legerening dien onder invloed van de langsstromende benzine microscopische kleine deeltjes tin aan de benzine afgeeft. Deze tindeeltjes worden bij verbranding tin-oxide deeltjes welke een dunnen

    coating achterlaat op kleppen, klepzittingen, de kop en de zuigers.

    Door gebruik van de Fuel Cat wordt het toevoegen van een loodvervanger overbodig.

    De conventionele loodvervangers hebben alleen verbrandingsverbeterende eigenschappen maar niet de

    smerende eigenschappen zoals Fuel Cat, die daarnaast ook het vermogensverlies volledig compenseert.

    De Fuel Cat heeft een levensduur van ongeveer 400,000km. Een investering die zich snel terug verdient.

  • b. de wilde

    Onze XJ 6 Series I heeft bij revisie een loodvrije kop gekregen. We tanken dus gewone benzine, wel bij voorkeur V Power van Shell. Da's heel wat makkelijker dan zoals bij onze MGB telkens loodvervanger, keurig gedoseerd moeten toevoegen. De B krijgt dan ook binnenkort een loodvrije kop. Overigens, wat is het effect op de uitstoot van loodvervanger?

  • Ronald Duijzings

    Fuel cat heeft e.e.a. nageaapt van Ecotin dus of het echt werkt weet ik niet zo net.

    Degene die in Engeland de Ecotin-tabletten (of -pillen) fabriceert heeft, als basis, de originele vinding en specificaties gebruikt.

    De vinding stamt uit de 2e wereldoorlog toen de R.A.F. begin 1941 problemen kreeg met de vliegtuigmotoren door de slechte kwaliteit van de kerosine (water, vuil, te laag octaangetal).

    Een groepje “Willy Wortels” werd het lab ingestuurd met de opdracht een oplossing te vinden en ….. rap!

    Na toevoeging van die tabletten in de brandstoftanks liepen de motoren weer goed en betrouwbaar, dus geen ongelukken meer door vastgelopen motoren.

    Er werden al genoeg jagers en bommenwerpers door de Duitsers neergehaald, uitval als gevolg van de slechte brandstof kon men dus echt niet gebruiken.

    Dat dit verhaal klopt, heb ik uit 1e hand, te weten ……… mijn vader.

    Hij was van medio 1941 tot eind 1945, als nederlander, vlieger bij de RAF en ……. heeft dat overleefd; het bewijs: Ik werd in 1948 geboren!

    Na WO II raakten die tabletten in het archief (inclusief de formule) van het Britse Ministerie van Defensie.

    Totdat de fabrikant van Ecotin, na een gesprek in de pub met een gepensioneerde RAF-vliegtuigmonteur, via relaties in de archieven mocht snuffelen en ….. het gezochte vond.

    De betreffende fabrikant was/is liefhebber en bezitter van diverse oldtimers (ook vooroorlogse) en heeft een kleine serie laten maken om de werking uit te proberen op zijn eigen “stal”.

    Nadat hij constateerde dat alles prima functioneerde, is hij op de markt gekomen met ECOTIN middels “mond-op-mond” reclame.

    Echte reclame wordt er niet gemaakt!

    Zo via via kwam het door een artikel in het clubblad van de TR Club Holland bij mij en ik herkende het verhaal van de vinding door en in WO II, het matchte geheel met wat mijn vader mij ooit eens had verteld.

    Zelf gebruik ik ze nu bijna 6 jaar in mijn geheel originele (o.a. 1e motor) Triumph TR6 (gietijzeren blok en kop, gewone zittingen en kleppen) van december 1968 en mijn 65-er Jaguar 3.8S.

    Gewoon euro 95 tanken met in de tank de juiste hoeveelheid Ecotin-tabletten.

    Die tabletten houden hun werking gedurende 5 jaar of 150.000 km (wat het 1e komt).

    Ik heb dus sinds een jaartje de 2e set toegevoegd en ben nog steeds geheel tevreden.

    De motor van m'n Jag is inmiddels gereviseerd, maar dat heeft enkel te maken met het feit dat de olieschraapveer van een van de zuigers was gebroken; het zou onzinnig zijn, na uitelkaar halen van de motor, enkel die ene veer te vervangen, de rest dus ook maar vernieuwd, dat is dan wel zo handig.

    Wat doet Ecotin? Het zorgt voor een moleculaire verandering van benzine waardoor deze zich gedraagt als brandstof met een RON-getal 99-100 en zorgt voor een complete en geleide verbranding.

    Qua geleide verbranding doet het dus precies het zelfde als waarvoor vroeger ooit de loodtoevoeging werd bedacht.

    Interesse om het ook te gebruiken?

    Mail of bel (0342-450610) me, sinds een jaar ben ik voor Nederland de importeur.

  • R.A. Huisman

    Ecotin is bij mij, als dealer, ook te verkrijgen.

    Sinds kort hebben we een paar Jags er van voorzien en je kan niet anders zeggen dan dat het werkt.

  • Kees van Haagen

    Hallo Rob,

    Wat kost dat spul en hoeveel heb je nodig?

    Kees

  • Robin Schuring

    Beste Rob ik heb een jaguar serie 1 met nog een originele, ongereviseerde motor, graag wil ik weten hoeveel ik nodig heb, wat het kost. groeten robin

  • b. de wilde

    Beste Ronald, mag ik je erop wijzen dat de Spitfires en ander propellerkisten van de Tweede Wereldoorlog op BENZINE vlogen! Kerosine is een verder geraffineerde petroleum, die pas in zwang kwam bij de straalmotoren. Het probleem met die high compression motoren zoals de Roll Royce Merlin, had niets te maken met de methyl Ethyl Lood, die als anti-knock compound voor dit soort motoren nodig was. Die chemische toevoeging (pil) was, juist door de extreem hoge compressie nodig als toevoeging aan die anti-knock compound.

  • Sjoerd

    Hallo Ronald,

    Wat kosten de pillen en hoeveel heb ik er nodig? Ik heb 2 tanks van 45 ltr.

    Hoor graag van je.

    Sjoerd.

  • Ronald Duijzings

    Voor eenieder die interesse heeft voor ECOTIN:

    De motorinhoud is bepalend voor het aantal te gebruiken pillen/tabletten.

    Voor de Jag's betekent dat b.v.:

    2400 cc: minimaal 12 stuks = € 70,–

    3400 en

    3800 cc: minimaal 16 stuks = € 90,–

    4200 cc: minimaal 18 stuks = € 100,–

    5300 cc: minimaal 22 stuks = € 120,–

    Let wel: Die aantallen gelden PER TANK!!!

    En: ….. alle prijzen inclusief BTW en verzendkosten.

    Voordeel blijft:

    - De werking duurt 5 jaar of 150.000 km (wat het 1e komt).

    - Er kan gewoon EURO 95 worden getankt (= winst t.o.v. de prijs van superplus).

    Ze zijn te bestellen c.q. te verkrijgen bij mij als NL-importeur maar ook bij diverse dealers, zoals Rob Huisman (PROJAG) in Lieren; de prijs blijft voor de consument hetzelfde.

  • Sjoerd

    Hallo Ronald,

    Mijn dank voor de info. Ik meld me binnenkort.

    Groet.

    Sjoerd.