automatenbak

• Jeffrey Oortgiesen

Hallo,

Ik vroeg mij af of er op de series 2 xj6 ook nog andere typen automatenbakken gekoppeld kunnen worden.

Bijvoorbeeld een 4 traps bak.

Ik ga het vermogen namelijk iets opschroeven en het zou mooi zijn als de bak ook wat meer kan dan de standaard 3 traps.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Alvast bedankt!

• André

Ik heb een ZF 4HP 22 bak achter mijn XK 4.2 gebouwd. Deze bak komt uit een vroege XJ40 (een latere XJ40 heeft een electronisch gestuurde bak (ZF 4HP24)en dat maakt e.e.a. een stuk gecompliceerder)

Is goed te doen. Deze bak is veel moderner dan een BW- bak, en heeft een 4e versnelling met overdrive en lock-up.

Het lastigste probleem is het ontbreken van een mechanische kilometerteller aansluiting. Dit heb ik zelf ook nog niet opgelost.er schijnen staartstukken te bestaan een dergelijke aansluiting maar ik kan er niet aankomen.

(wie heeft er tips)

Voor de liefhebber heb ik digitale foto's van de adapterplate die ik gemaakt heb en adressen van een machinebouwer die de aanpassingen kan maken.

groet André

• wijtze

andre,

zou je mij wat foto's hiervan willen mailen?

wijtze

• Jeffrey Oortgiesen

Hoi Andre,

Bedankt voor je tip. Ik hoor graag als je wat meer weet of de telleraansluiting. Want begrijp ik het goed dat de snelheidsmeter dan niet werkt als je de xj40 bak op mijn oude 4.2 liter blok plaatst? In ieder geval niet zonder aanpassingen?

mijn e-mail adres is joortgiesen@hotmail.com

Groet Jeffrey

• André

ik heb je e-mailadres niet

• André

Klopt.

Een snelheidmeter van een XJ40 wordt electronisch aangestuurd door een transponder die op het differentieel gemonteerd is. De bak heeft dus geen aansluiting voor een transponder of een speedocable.

Op de website van een finse jaguar-site: jaguar.fiboy.com kwam ik een verhaal tegen van een ZF 4hp22 conversie. daar hadden ze e.e.a. opgelost door een electronische snelheidsmeter van een XJ6 se3 in de behuizing van een snelheidmeter van een in dit geval mk VII te knutselen en die via een proximitysensor bij de cardanas aan te sturen. Ik heb daarover gecorrespondeerd meet een nieuw-zeelands bedrijf dat in dat artikel werd genoemd, dat die conversie kan verzorgen maar Nieuw Zeeland is niet zo erg in de buurt dus ben ik verder gaan zoeken,

Er zijn printjes in de handel die er voor zorgen dat je het juiste aantal pulsen per cardanasomwenteling naar je meter stuurt.

de firma www.casuutrecht.nl kan die onderdelen leveren en hebben ervaring met dit soort conversies..

Hoewel ik inmiddels een XJ6 SeIII snelheidsmeter heb ben ik er nog niet aan toegekomen om e.e.a. in te bouwen en kan ik dus nog niet vertellen of het werkt.

Groet André

• Willem

Beste Andre,

Jaren geleden hebben we al eens wat mails over en weer gestuurd over de 4HP22 achter de XK 4.2 motor, ik kan je foto's vd adapterplaat niet meer vinden, zou je die nog eens kunnen opsturen?

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijk groeten

Willem

willem at goudriaan punt org