Stuurinrichting / Stuurbekrachtiging / Koeling XJS 5.3 V12 1989

  • Mark Veenstra

    Hallo,

    Ik ben sinds enkele dagen de trotse bezitter van een Jaguar XJS 5.3 V12 automaat RHD uit 1989. Het is werkelijk een fantastische wagen maar ik ben er achter gekomen dat er een tweetal problemen zijn nl;

    1* Het rode lampje van de radiateur begint af en toe te branden. Bij stevig gas geven gaat deze weer uit. Ik heb het koelvloeistof peil gecheckt en deze is in orde. De teperatuur blijft constant tussen normaal en cold. De motor wordt niet overdreven warm dus. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

    2* Bij een koude start lijkt het of de stuurbekrachtiging niet werkt. Bij het warm worden van het blok wordt het steeds beter. Na enige tijd (WARM BLOK) “stoekert”de stuurbekrachtiging. Lijkt of het ene moment wel werkt en andere moment niet. Vanaf 30km/h stuurt de wagen fantastisch. De wagen heeft enige tijd stil gestaan, kan het daarom zijn dat de olie vervangen moet worden? Of is het een slijtageprobleem van de stuurbekrachtigingspomp?

    Ik hoop dat iemand mij helpen kan.

    Met vriendelijke groet,

    Mark Veenstra

  • E-type

    Dag Mark,

    m.b.t. punt 1

    ik herken dit probleem, het koelvloeistofpeil lijkt o.k. maar het lampje geeft aan dat er mogelijk iets fout is….

    - controleer je sensor, is het stekkertje misschien vuil of verroest?

    - is je thermostaat goed en opent hij wel bij de correcte temp. of vertraagt de opening soms?

    - last solution; tap alle koelvloeistof af ( bewaren indien fris! denk om het milieu en de toch al schaarse €€ ! ), hang de tuinslang erin en laat de aftapplug openstaan, denk ook aan de plug v/d radiateur, spoel het blok door ( schoon water ) met stationair draaiende motor en draaiende kachel ( komt er vuil water, aanslag en roestvlokken uit de plug? Wel opvangen! ),blok helemaal leeg laten lopen, motor afzetten en waterkraan dicht,aftapplug dichtdraaien en opnieuw vullen met koelvloeistof tot het juiste peil, motor even laten draaien (kachel open!) peil checken en zonodig bijvullen. Bij twijfel dit laatste herhalen na een korte rit.

    Reden : er kan mogelijk een luchtbel in het systeem zitten die de verkeerde informatie geeft aan je sensor, de luchtbel verplaatst zich en het lampje gaat eerst aan en bij hogere rev's weer uit.

    Het lijkt een omvangrijke operatie maar je weet daarna in ieder geval dat het systeem op de juiste wijze is gevuld. Ik verwacht echt dat het na deze drie controles ( sensor-thermostaat-gevuld systeem) is opgelost. succes!

    t.a.v. punt 2 : heb je de V-riem gecontroleerd, slipt hij misschien?

    is de hydraulische olie schoon en op het juiste peil? Again lots of succes!

    E-type

  • Mark Veenstra

    Hoi E-type

    Hartelijk dank voor het aangeven van een mogelijke oplossing. Ik ga ermee aan de slag en laat uiteraard het resultaat even weten.

    Gr,

    Mark Veenstra

  • Mark Veenstra

    Zou het probleem met de stuurbekrachtiging ook nog slijtage van de pomp kunnen zijn? Lijkt mij sterk omdat het sturen met een warme motor fantastisch gaat.

    Ik weer op een reactie.

    Gr,

    Mark Veenstra (XJS Fanatic) (Wat een fantastische car)

  • E-type

    Dag Mark,

    de pomp van de PS uit de auto halen, openmaken en controleren is geen kleinigheid. Zelf heb ik ooit een pomp van andermans auto “geleend” om te kunnen vergelijken, het verschil was de moeite van het uit-in (x2) sleutelen niet waard!

    Als de pomp echt inwendig beschafdigd is of overmatige slijtageproblemen heeft dan manifesteert zich dat bij alle snelheden. Erg gevaarlijk bij hoge(re) snelheden!

    Koude olie, een tekort aan olie, verkeerde olie of vervuilde olie kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Kijk daar eerst naar! ( wellicht bespaar je dan ook €€€€!!! ).

    Zet de voorkant van de auto op blokken met vrijhangende voorwielen, draai een aantal keren van uiterst links naar uiterst rechts zonder bekrachtiging (motor is dus uit!) Probeer te voelen of er zgn. “zware punten” tijdens het draaien voelbaar zijn, herhaal dit nogmaals met draaiende motor ( dus met PS assistance) .

    Als er zware punten voelbaar zijn herhaal de handelingen dan nogmaals en luister dan eens goed naar het geluid van de pomp. Is er een schrapend of schurend bij-geluid te horen naast het normale sissen en piepen ? Helaas kun je dan vrijwel zeker zijn van interne schade, zeker als je de olie op de verschillende ( eerder genoemde ) punten hebt gecontroleerd. Revisie is dan de oplossing. Succes!