Dag Pol,
Dit type is in principe redelijik modern en betrouwbaar in de lijn der Jaguars, echter er zijn m.i. een aantal specifieke punten waar je op kunt letten, ongeacht bouwjaar en/of kilometrage
1. Uitwendig : (oude-) schade zichtbaar, is alles recht? zijn alle deuren , de motorkap en kofferdeksel recht opgehangen en zijn alle spleten/naden even breed?
Roestpunten : wielkasten (randen en binnenzijde) Krikpunten, rond koplampen, aan de hoeken van deuren, motorkap en kofferdeksel? Banden correcte maat en niet verdroogd? Alle rubbers (ophanging en stuurstangen) zonder speling?
Geen sporen van lekkage ( koelvloeistof-motorolie- versnellingsbak-powersteering)?
2. Interieur : is alles heel en niet doorgezakt? Is alles egaal van kleur, zit alles vast en rammelt er iets? Geen rare luchtjes (vocht)? Onder het tapijt kijken naar mogelijke lekkages of reparaties aan bodem, niet compleet vastgelijmd?
3. Motor : schoon en olievrij? Compressie in alle cilinders redelijk gelijk? Uitlaat overal gasdicht? Geen overmatige roest of vuilophopingen?
4. extra aandacht voor de supercharger! goed dicht en geen sissende (bij-) geluiden? Alle snaren soepel en goedlopend/ Stationair rustig draaiend en bij ongeveer 2500 RPM gelijkmatig lopend zonder (tikkende…) geluiden?
5. als het je persoonlijk aan kennis van zaken ontbreekt, neem dan een betrouwbaar iemand mee die wel verstand van auto's (bvk Jaguars-) heeft en laat in ieder geval een aankoopkeuring uitvoeren bij een garage ( bvk- Jaguar-related ), dat scheelt later een hoop irritatie en voorkomt teleurstellingen!
Want als alles goed is sta je op het punt “echte”automobiel" aan te schaffen met een ongekende combinatie van luxe en prestaties. Succes!