XJ Sport; alles werkt maar startmoter werkt niet

• Gerdwin Lammers

Hallo, Ik heb een (Engelse) XJ sport die ik naar Boekarest heb omgereden. Zonder aanwijsbare reden start de wagen van het ene op het andere moment niet meer;

1. Heb (uiteraard) een nieuwe accu geplaatst,

2. de afstandsbediening werkt haalt de wagen uit het alarm

3. Als ik de contactsleutel omdraai gaan alle lampjes op het dashbourd branden (ook de claxon werkt)

4. Als ik probeer te starten komt er geen enkel geluid (van de startmotor)

5. Op advies van een vriendelijke jag dealer in Soesterberg heb ik de versnellingspook heen en weer gehaald voor een mogelijk los contact (geen resultaat). Als ik met het contact aan de pook iets uit de P stand haal dan klikt er wel een relais in de stuurkolom)

6. Ook op advies van dezelfde dealer heb ik een schakelaar ingedrukt die mogelijk de stroom zou onderbreken bij een roll-over van de wagen. Als ik die schekelaar indruk dan klikt er wel iets maar de wagen start niet.

7. alle zekeringen zijn volgens mij ok, voor zover ik ze vinden kan.

De Jaguar dealer hier geeft aan de de Motor Unit vervangen moet worden voor de lieve som van 6.000 euro. De wagen heb ik voor 500 euro in UK gekocht en reed prima. Ik heb dus sterk de indruk dat ik geript dreig te worden door de officiele Jaguar dealer in Boekarest terwijl de oorzaak mogelijk iets kleins is, mede omdat de wagen normaal startte en reed.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

G. Lammers

• Bash

Hoi Gerdwin,

Vervelend zo'n probleem. Tsja, UK auto's uit de UK ?

En dan ook nog in Romania, zou idd zeker niet naar dealer gaan.

Er zijn daar genoeg kleine garages die je kunnen/willen helpen. Communicatie is een probleempje wellicht.

In eerste instantie zou toch het alarm verdenken, probeer dat eens helemaal uit te schakelen.

Of helemaal te verwijderen, nog beter. XJ's worden toch niet gestolen. Dus verbindingen naar relais (laten) doorknippen.

In 2e instantie zou ik de startmotor solenoid verdenken of de startmotor zelf. Dit moet daar ook goed te reviseren zijn.

Bestel event. onderdelen in NL en laat ze per Fedex/ TNT bezorgen.

Succes,

Bas

• E-type

1. is de bedrading naar de startmotor correct bevestigd? ( zowel de plus als de min ?)

de startmotor kan ook een extra (2e) aardkabel (min) hebben die los is gegaan.

2. is het startrelais misschien defect of is er een draad los? (schutbord onder de kap)

3. laat iemand anders de auto proberen te starten en geef dan de startmotor een korte tik met een houten / rubber hamer, soms komt die dan ineens weer los. ( in z'n VRIJ zetten!!!)

4. startmotor met externe ( start-)kabels stroom geven en dan proberen te starten door de min (zwart) vast te zetten en de startmotor dan met de plus (rood) met korte stoten aan te tikken.

5. heeft de auto een ( later…) ingebouwde startonderbreker die in principe nooit meer wordt gebruikt maar nu om één of andere reden (onbewust) is geactiveerd?

6. revisie startmotor ? ( spoel. anker. koolborstels )

Succes!

• Zaiyah

Aritcles like this make life so much simpler.