remmen moeilijk te doseren

  • Rocus

    Ik heb met mijn XJ6 series 2 (1977)het probleem dat het rempedaal moeilijk te doseren is. Licht remmen gaat nog wel maar vrij plotseling remt de auto hevig. Het doseren moet als het ware op de milimeter gebeuren (een kleine afgelegde weg van het rempedaal geeft de hele range van het remvermogen).

    Dit probleem is ontstaan nadat ik de hoofdremcilinder had gedemonteerd en schoongemaakt (en van nieuwe seals had voorzien) en de rembekrachtiger had losgehaald en geverfd. De bekrachtiger is niet uit elkaar geweest (kan ook niet/nauwelijks). Ik heb de remcilinder nu weggehaald en de bekrachtiger met een draaiende getest. De pen (naar de remcilinder) komt er beheerst uit dwz. een half ingedrukt rempedaal laat de pen er ook half uitkomen. DAt lijkt me normaal.

    Rest dus de remcilinder. Ik kan het effect dat ik heb niet echt verklaren behalve misschien dat de secundaire zuiger (de voorste, het dichts bij de voorbumper) misschien niet soepel loopt in de zuiger. Met foutgemonteerde seals kan ik het effect (slechte doseerbaarheid) ook niet echt verklaren.

    Voor de volledigheid, ik heb de seals als volgt gemonteerd: van de primaire zuiger beide keerringen naar voren (dwz de lip wijst naar de voorbumper) van de secundaire zuiger wijst de lip van de voorste ring naar voren en van de achterste naar achter (ze wijzen dus van elkaar af).

    In de remsystemen zitten geen lekken. De remvloeisof nivo's nemen niet (langzaam) af.

    De voorste vloeistofkamer in de remcilinder bedient de voorremmen de achterste kamer de achter remmen.

    Wie heeft een suggestie of kent het verschijnsel?

  • Kees55

    Is wat lastig beoordelen op basis van alleen tekst. Op dit forum kun je geen bijlagen of fototje's toevoegen wat jammer is want een foto of tekening maakt vaak meer duidelijk dan 3 pagina's tekst. Volgens de tekening van het officiele servicemanual van een Series 1 wijzen de 2 uiterste seals (gland seal en valve seal) met de flens naar elkaar toe. Bij een series 2 heb je 2 uitvoeringen van de hoofdremcilinder. De ene is gelijk aan een S1, de latere (jouw auto dus) is iets anders maar of dat voor de montagerichting van de seals zitten wat uitmaakt betwijfel ik. Voor zover ik weet altijd zitten keerringen/seals altijd met de flens of lip naar de kant van de drukopbouw gemonteerd. Je kunt je vraag ook eens stellen op www.jaguarforum.nl

    Succes