123 Ignition

• André

Hallo Jag fans,

In mijn zoektocht naar een steeds beter lopende auto, ben ik van plan om mijn ontsteking te vervangen.

Ik gebruik momenteel een elektronische ontsteking van een serie 3 op mijn 4.2 XK 7L motor (in mijn XJ6 Se1)

Hoewel deze ontsteking al veel beter is dan de versie met contactpunten hoop ik dat het beter kan.

Ik heb nu interesse in een 123/tune ontsteking vooral omdat je daar 2 verschillende ontstekingscurves kunt gebruiken die je met een schakelaar tijdens het rijden kunt wisselen.

Ook kun je zelf met een laptop (tijdens het rijden desnoods) je eigen curves programmeren,

Nu rijdt ik op LPG en is de huidige ontsteking-instelling een compromis tussen pingelen op benzine of maximale vervroeging op gas.

Als ik de ontsteking te vroeg zet rijdt hij op gas beter maar pingelt op benzine (en start slecht op gas)

Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze configuratie en al fraaie curves ontwikkeld?

Omdat de curves met een laptop in te lezen zijn ben ik zeer geïnteresseerd in deze bestande.

Groet André

• Jent

Hallo André,

Ik heb een serie 2 ook op gas. Ben wel geinteresseerd naar je bevindingen.

mvg Jent

• Kees55

Hallo André,

Een 123 ontsteking is een goede optie maar een juiste afstelling niet altijd eenvoudig wat logisch is want geen enkele auto is hetzelfde. Zelfs bij hetzelfde type auto kan het iets verschillen al naar gelang de conditie van de rest van de motor. Op www.jaguarforum.nl staan vele posts die hierover gaan. Bij BCCP verkopen ze de 123 ignition en ze kunnen ook jouw auto perfect daarop afstellen.

Even daargelaten dat het afstellen van je auto via een laptop tijdens het rijden niet bijster verstandig is, denk ik dat je het afstellen met de laptop het Megasquirt systeem bedoelt dat heel iets anders is dan alleen een electronisch ontsteking,

Het is een compleet motormanagementsysteem wat o.a. de benzine inspuiting via de injectoren stuurt en jij hebt met je Series 1 carburateurs geen injectie. Wil je daarvan wat meer weten kijk dan even op de site www.bs-autotune.nl, Ze hebben ook een veel beter alternatief voor de standaard LPG-installatie waarbij een back-fire niet meer mogelijk is.

Succes

Kees

• Andre

Ik bedoel wel degelijk dat je de 123/tune kan afstellen met een laptop. (zie www.123ignition.nl)Heb de ontsteking inmiddels zo'n 2 maanden in gebruik en ben erg tevreden. Het instaleren is erg eenvoudig. Als de toerenteller in serie over de min!! van de bobine wordt geschakeld doet die het ook perfect.

Ben van plan om e.e.a. nog een keer op een rollenbank te laten optimaliseren maar realiseer me dat dat ook relatief is. Zo kan het nu gebeuren dat de motor een beetje pingelt op de ene dag maar de volgende dag na een tankbeurt bij een ander station is het weer weg.

Het aanpassen van een ontstekingscurve is nog geen 2 minuten werk. Helaas is er nog geen Androïd app voor!