Aankoop DAIMLER DUBBEL SIX 5,3 V12 mk III ,93

  • De Boer

    Hallo,

    Ik ben voornemens om een DAIMLER DUBBEL SIX 5,3 V12 mk III uit '93 aan te schaffen. Ik ben al een keer gaan kijken en de auto ziet er goed uit. Ik ga nog terug om een proefrit te maken en de auto beter te bekijken.

    Heeft iemand tips voor me waar op te letten? Ik ben niet erg handig met auto's vandaar mijn keuze voor een nieuwer model i.p.v. een oldtimer (de wegenbelasting op de koop toenemend)

    Iemand zei me onlangs dat ik dan beter voor het nieuwere model kan gaan (gelijke of nieuwer bouwjaar)

    De auto heeft 223.000 km verlopen en heeft recent een keuring ondergaan. de remblokken zullen een volgende keer waarschijnlijk vervangen moeten worden. Vraagprijs: €5500,-

    Ik hoor het graag.

  • Pieter

    Ik zou nagaan of je deze wagen als hobbywagen kunt rijden: zo niet dan betaal je je blauw aan belasting, benzine en onderhoud. Verder is dit soort auto's alleen aan te raden als je zelf kunt sleutelen en onderdelen kunt bestellen uit het buitenland. Een Daimler Double Six in de garage laten repareren = zeer hoge rekeningen.

  • Kees55

    Een auto uit "93 is ook 17 jaar oud en iedere auto van die leeftijd vertoont slijtage, ook een Jaguar. Een gedocumenteerde onderhoudshistorie is belangrijk. 223 k in bijna 18 jaar geeft iets meer dan 12 k per jaar. Geloofwaardig? ik heb mijn twijfels een V12 wordt normaal gesproken niet voor kleine ritjes aangeschaft en wordt daar zeker niet beter van. KM stand even checken op de site van de NAP.

    Reken op een verbruik van 1:4, 1:5 dan kun je zelf je benzinekosten wel uitrekenen, wegenbelasting zul je wel weten.

    Het zijn goede motoren mits goed onderhouden en mits het koelsysteem altijd goed zijn werk heeft gedaan. Een V12 wordt erg heet en kan daar eigenlijk niet goed tegen. Een goede koeling voorkomt overmatig heet worden.

    Er loopt niets zo mooi als een V12 maar dat komt met een prijskaartje bij een onderhoudsbeurt. Er is nauwelijks ruimte om te sleutelen onder de motorkap met als gevolg dat de werkzaamheden 2 tot 3 keer zo veel tijd vragen als bij een gewone 6 cilinder wat je dus zult merken in de berekening van de uren. De motor is in feite 2 aan elkaar geplakte 6 cilinders ook wel spottend “double trouble”genoemd. Niet helemaal terecht overigens.

    Jaguar staat niet bekend als de meest betrouwbare auto, ook de nieuwere type's niet al zijn die inderdaad wel beter. Veel elektronische storingen vaak een onderdeel/oorzaak dat/die op zich goedkoop is te herstellen maar voordat het probleem gevonden is, is de garage de nodige uurtjes verder die je op je rekening terug vindt.

    Roest is een ander groot issue. Een heel klein plekje met name onder of aan de rand van de raamrubbers kan weinig belangrijk lijken maar wordt meestal steeds groter als je de zaak wil laten herstellen. Plaatwerk, lassen en spuiten is duur.

    Goedkoop een V12 Jaguar rijden is een “contradictio in terminus”

    Het lijkt allemaal een wat negatief verhaal, het hangt er maar vanaf wat je er voor over hebt om zo'n auto te rijden. Goedkoop? nee nooit; dan moet je voor een Toyota gaan. Een Jaguar/Daimler is een schitterende auto met een niet te evenaren rijgenot. € 5500,– voor een perfecte auto zonder roest en met een kloppende onderhoudshistorie is niet verkeerd. Is dat allemaal wat twijfelachtig, laten staan en zoek een echt goed exemplaar. V12's staan er zat te koop, gezien de benzineprijzen ook geen wonder.

    Kijk ook eens op andere fora zoals Jaglovers (Amerika) op het Jaguarforum. Daar kun je veel info vinden.

  • Richard

    Hallo,

    Mocht U interesse hebben ik heb een Daimler V12 6.0 van 95 te koop, rechts gestuurd en nog op Engels kenteken. Dit was de originele Dunlop PLC London bedrijfs auto. Beurten en service boekje met stempel bij de zeer bekende Londonse (Mayfair) HR Owen Jaguar Daimler en Rolls dealer. Deze Daimler had een rekening van £11000.00 met de 100.000 mijl beurt, en heeft nu 127000 mijl gereden. Heeft een nieuw origineel Jaguar replacement differentieel en heeft net een complete beurt gehad. Dit wil zeggen olie, alle!!!! olie en bezine filters, bougies x 12 en tevens is de koel vloeistof vervangen. Deze auto heeft tevens bijn alle extra opties, zoals zonnedak, 2 electrische stoelen achter enz.

    Geen haast om deze Daimler te verkopen, dus alleen geinteresseerd in een serieus bod.

    Ik denk dat de vele negativiteit bij deze “double trouble” V12 motoren vooral komt, doordat deze auto's vaak niet goed onderhouden worden als ze in prive handen komen. Deze limo dus wel, daar de meest kilometers en het bij behorende onderhoud door Dunlop PLC betaalt werden. Ook zitten er 4 bijna nieuwe Dunlop ;¬)))banden op deze Daimler.

  • Kees55

    De verkoper zegt het al GBP 11.000,– bij 160.000 km voor een auto die goed onderhouden zou zijn. Duur dus. Misschien toch niet zo goed onderhouden?? Wie het onderhoud heeft betaald maakt natuurlijk niet uit al was het het Britse Koningshuis.

    Rechts gestuurde auto's in Nederland is een nadeel. Op de snelweg geen probleem maar probeer maar eens op een provinciale weg in te halen, is wel enige lef voor nodig of een vreselijk goed zicht op de weg. Ik heb naast een Nederlandse XJ6 ook een Engelse XJ-SC maar die bouw ik wel om naar LHD. Op Engels kenteken betekent zelf invoeren en laten keuren. De kans bestaat dat je ook nog even bij de belastingdienst een deel van de BPM moet afrekenen.

  • richard

    Even ter verduidelijking deze Daimler V12 6.0 auto kwam van Dunlop PLC en werd nieuw door hun gekocht bij Jack Barclay de bekende Jaguar en Rolls Royce dealer in Central London. Deze auto werd gereden met chauffeur om de Dunlop directeuren na hun afspraken en lunches te vervoeren. Voor een enorm bedrijf als Dunlop is dit soort bedragen, wissel geld en natuurlijk van de belasting aftrekbaar.

    Dit was de enige reden dat ik deze V12 kocht. Om er zeker van te zijn dat Dunlop klant bleef, was alles dat eventueel problemen “kon” opleveren, vervangen bij de deze 100000 mijl beurt. Zoals vervanging van het diffirentieel. Volgens mijn monteur kost alleen al een origineel (nieuw) V12 differentieel rond de 3500 euro plus BTW. De olie koeler kost 750 euro plus BTW nieuw.

    Wat betreft de Kilometer stand, koop ik liever een auto die 120000 kilometer gereden heeft, dan een auto die 95000 kilometer gereden heeft. Vaak hebben de auto's met 120000 kilometer de dure 100.000 kilometer beurt gehad. De koper die een auto koopt met 95000 kilometer, betaald binnen een paar maanden voor deze dure 100000 kilometer beurt…………….Dat is mijn theorie.

    Kijk maar naar de problemen met de eerste AJ V8 Jaguar motoren. De mensen die een oudere XJ8 kopen met “weinig” kilometers (en originele motor) kunnen voor zeer dure problemen komen te staan, zoals de meeste Jaguar kenners wel weten. Bij de XJ8 die meerdere (100.000+ Km) gereden heeft zijn vaak of de V8 motoren vervangen of de problemen gerectificeerd onder garantie.