Een auto uit "93 is ook 17 jaar oud en iedere auto van die leeftijd vertoont slijtage, ook een Jaguar. Een gedocumenteerde onderhoudshistorie is belangrijk. 223 k in bijna 18 jaar geeft iets meer dan 12 k per jaar. Geloofwaardig? ik heb mijn twijfels een V12 wordt normaal gesproken niet voor kleine ritjes aangeschaft en wordt daar zeker niet beter van. KM stand even checken op de site van de NAP.
Reken op een verbruik van 1:4, 1:5 dan kun je zelf je benzinekosten wel uitrekenen, wegenbelasting zul je wel weten.
Het zijn goede motoren mits goed onderhouden en mits het koelsysteem altijd goed zijn werk heeft gedaan. Een V12 wordt erg heet en kan daar eigenlijk niet goed tegen. Een goede koeling voorkomt overmatig heet worden.
Er loopt niets zo mooi als een V12 maar dat komt met een prijskaartje bij een onderhoudsbeurt. Er is nauwelijks ruimte om te sleutelen onder de motorkap met als gevolg dat de werkzaamheden 2 tot 3 keer zo veel tijd vragen als bij een gewone 6 cilinder wat je dus zult merken in de berekening van de uren. De motor is in feite 2 aan elkaar geplakte 6 cilinders ook wel spottend “double trouble”genoemd. Niet helemaal terecht overigens.
Jaguar staat niet bekend als de meest betrouwbare auto, ook de nieuwere type's niet al zijn die inderdaad wel beter. Veel elektronische storingen vaak een onderdeel/oorzaak dat/die op zich goedkoop is te herstellen maar voordat het probleem gevonden is, is de garage de nodige uurtjes verder die je op je rekening terug vindt.
Roest is een ander groot issue. Een heel klein plekje met name onder of aan de rand van de raamrubbers kan weinig belangrijk lijken maar wordt meestal steeds groter als je de zaak wil laten herstellen. Plaatwerk, lassen en spuiten is duur.
Goedkoop een V12 Jaguar rijden is een “contradictio in terminus”
Het lijkt allemaal een wat negatief verhaal, het hangt er maar vanaf wat je er voor over hebt om zo'n auto te rijden. Goedkoop? nee nooit; dan moet je voor een Toyota gaan. Een Jaguar/Daimler is een schitterende auto met een niet te evenaren rijgenot. € 5500,– voor een perfecte auto zonder roest en met een kloppende onderhoudshistorie is niet verkeerd. Is dat allemaal wat twijfelachtig, laten staan en zoek een echt goed exemplaar. V12's staan er zat te koop, gezien de benzineprijzen ook geen wonder.
Kijk ook eens op andere fora zoals Jaglovers (Amerika) op het Jaguarforum. Daar kun je veel info vinden.